Det är inte ofta 1 maj och Kristi Himmelsfärdshelgen krockar. I år blev det så. Det känns speciellt att starta mitt seminarium idag och påminna om betydelsen av att Jesus steg upp till himlen och satte sig på Faderns högra sida i härlighet efter fullbordat verk på jorden. Vilken seger! Glädjedemonstrationerna i himlen var nog större än de är i Sverige under 1 maj. (I Uppsala blev KD:s tåg dock större än socialdemokraternas.)

Det var ett välfyllt Livets Ord på morgonen och det är alltid lika spännande och pirrigt varje år. i år talar jag över ämnet ”Andens eld och Andens ledning”. Jag utgår ifrån att Herrens eld alltid är förknippad med templet och människans gensvar, offerelden, också har sin plats i templet. Templet idag är Kristi kropp.

När Andens eld föll i Övre Salen så var en grundläggande enhet manifesterad ibland de 120 närvarande. De ett hundra tjugo är representanter för Israels stammar genom de 12 apostlarna och för den universella församlingen som byggs på profeternas och apostlarnas grundval. Det gamla går över i det nya och utvidgas till att gälla alla folk och nationer. Pingstdagens upplevelse av dopet i Anden är en manifestation av Herrens eld som är Herrens kärlekslåga som faller över allt kött, mänskligheten. Det är ett gensvar till det offer Jesus utfört för oss på Golgata genom sin försoningsdöd. 

Även om händelsen är unik eftersom det är kyrkans födelsedag, så är det ändå något som upprepas i väckelse efter väckelse när Andens eld förnyar de troende och utbreder Guds rike öer hela världen. En av nycklarna i detta är den Ande av bön, förväntan och  djup enhet som fanns i Övre Salen.

Det var härligt idag att träffa bröder och systrar från så många länder och att fördjupa gemenskapen med dem. De kommer alltifrån Indien, Ukraina, Polen, Österrike, Ryssland, Vietnam, USA, m.m. Vi verkar få mer och mer internationella gäster till detta vårseminarium. Idag är det över 500 internationella pastorer och ledare på plats. Det var en bra start idag. Nu väntar det första kvällsmötet.

Här kan du se förmiddagens lektioner på webbtv.