Det finns flera frigörande sätt att kunna se på andra grupper av troende. Vi väckelsekristna har tyvärr ofta ett behov att snabbt dogmatisera allt. Det innebär att vi ser på tillvaron och andra grupper mycket utifrån rätt och fel, sant och falskt. Detta är naturligtvis ytterst viktigt och också en motvikt emot ett alltför relativt sätt att se på tillvaron i en slags ”låt gå- mentalitet” där inget är rätt eller fel. Det är däremot inte det enda sättet att till fullo beskriva verkligheten.

Inte minst när man ser på andra kristna grupper, rörelser och samfund så måste man ha ett mer mångfasetterat sätt. Om vi bara lägger en dogmatisk aspekt så blir synsättet till slut för trångt och vi fångar inte in hela verkligheten. Inte minst befriande är det därför att se på kristenheten utifrån ett kyrkohistoriskt perpektiv. (Kanske jag är lite favoriserande här, eftersom kyrko- och väckelsehistoria är mitt favoritämne. Jag försöker läsa minst en kyrkohistorisk bok, som går igenom hela kyrkohistorien i något perspektiv, per år.)

Fördelen med detta perspektiv är att, innan man tar dogmatisk ställning om vem som hade rätt och vem som hade fel i olika historiska situationer, så får man bemöda sig att försöka ta reda på vad som egentligen hände. Därför måste man i konflikter också läsa motståndarnas sätt att beskriva händelseförloppet. Detta för att ge maximal rättvisa och inte bara läsa förenklade och mer propagandistiska beskrivningar eller ren historierevisionism. Det är viktigt att komma ihåg att historiebeskrivningar inte bara har till syfte att ge sanningen. Ofta används historien i politiserande syfte där man genom arrangerande av och ibland rent utelämnande av historiska fakta vill använda det historiska skeendet för att propagera för sin egen saks förträfflighet.

På detta sätt öppnas verkligheten lite vidare utan att man måste ta ställning till varje enskild händelse, person eller lära. Man kan mer se på det hela utifrån och inse att människor är begränsade av sin tid och kultur. Det blir lite mer av: ”Jasså, tänkte de så?” än ”Hu, så hemskt:” När denna disciplin landat i själen och mer fakta kommit på plats, då djupnar perpektivet och sanningsfrågorna hanteras på ett mer respektfullt och seriöst sätt.