Guds nåd är något så härligt. Den har följt mig som en slags självklarhet och stark grundton i mitt liv från min allra första stund som troende i maj 1970, alldelses innan jag tog studenten. Det var en mycket stark upplevelse av ett alldeles oväntat slag när jag upplevde hur Jesus så radikalt kom in i mitt liv och verkligen skakade om och förvandlade det. Jag kan nog inte tillräckligt förklara hur omvälvande den erfarenhet var när jag för första gången upplevde Jesus som levande, kärleksfull och personligt närvarande i mitt liv. Det var fullständigt överaskande, omtumlande och oförtjänt på alla sätt.

Jag har aldrig haft upplevelsen av Jesus och den kristna tron som ett utanpå verk, som ett tvång eller som ett snävt regelsystem, inte ens när jag varit i kontakt med kretsar där detta verka vara mer påfallande. Jag hade inte den uppväxten utan kom till tro utifrån världen och det var en sådan befriande känsla att möta Jesus. Denna grundläggande förundran och tacksamhet som präglade mig från första stunden i mitt kristna liv har varit med mig dagligen sedan dess även om jag inte naturligtvis upplevt det så starkt som de dagarna i samband med denna omvälvande omvändelse. Jag har aldrig kommit över denna känsla av att faktistk helt oväntat ha vunnit högsta vinsten utan att på något sätt förtjänat det.

Eftersom min bakgrund var sekulariserad så var mötet med Jesus så dramatiskt för mig personligen.Det är naturligtiv inte så för alla. Jesus kommer till oss på olika sätt. Denna upplevelse att han faktiskt fanns, att han verkligen älskade mig och var villig att förlåta mig etsade sig fast som något så levande i mitt inre och har aldrig lämnat mig. Utifrån dessa upplevelser kommer min förståelse av nåden. Jag upplevde mig omedelbart, på det djupt sätt, benådad och förlåten. Nåden var min initialupplevelse som också blev förutsättningen för allt annat i mitt kristna liv.

Denna kärleksfulla förlåtelse och renande av samvetet och minnet var en fantastisk och helt oväntad erfarenhet. Att känna sig älskad, uppleva förlåtelsens kraft och erfara en stark och genomgripande inre renhet är något helt fantastiskt. Det var nåd i funktion på ett helt revolutionerande sätt innan jag ens visste vad det var varken bibliskt eller teologiskt. Jag hade då i princip knappt någonsin öppnat en bibel. Nåden och förlåtelsen var ingenting jag hade läst mig till eller pluggat in. För mig finns det ingen relation till Jesus utan denna härliga nåd och syndernas förlåtelse är det dyrbaraste som finns. Mer om detta nästa vecka.