När vi har semester brukar vi ibland stanna utmed vägen och gå in i gamla kyrkor. Sverige är fullt av dem och många är otroligt vackra. Mina favoriter är nog Upplands medeltidskyrkor där de gamla väggmålningrna bevarats eller plockats fram igen. Reformationens bildstormningar som innebar att man vitkalkade väggarna på kyrkorna gjorde att en stor mängd genuint kristen kultur gick förlorad. Där man lyckats restaurera igen ser man hur evangeliet och hela den bibliska uppenbarelsen åskådliggjordes för sockenborna, som inte kunde läsa, och blev levande för dem genom dessa bilder. De hade ju inte Jesusfilmer, DVD:s eller Youtube klipp att titta på. 

Birgitta och jag vandrade iväg i vår egen hemtrakt häromdagen och besökte bland annat Funbo kyrka, alldeles där vi bor. Den är oerhört vacker, byggdes kanske redan på 1100-talet. När heliga Birgitta åkte in från Finsta gård i Skederids socken till Uppsala så måste hon ha passerat Funbo. Inte långt ifrån Funbo ligger Rasbo med en annan vacker kyrka. I samband med  heliga Birgittas födelse 1303 fick prästen i Rasbo en vision och hörde följande: ”Åt Birger har blivit född en dotter, vars underbara röst skall höras över hela världen.” Så blev det ju också.

I Finsta fick Birgitta en syn då hon var tio år. På natten fick hon se Jesus hänga på korset och det krucifix hon hade på väggen blev levande och allt större. Hon såg blodet rinna och när hon frågade vem som gjort detta fick hon höra: ”De som föraktar och glömmer min kärlek.” Efter det kunde hon aldrig tänka på Jesu korsdöd utan att gråta.

Allt detta har hänt i mina nära hemtrakter och det är väldigt fascinerande att besöka dessa kyrkor och tänka på det pulserande andliga liv som faktiskt fanns så tidigt i Sverige, med visioner, syner, profetior och djup förståelse och uppskattning av Jesu försoningsverk på korset för oss. Nu står ofta dessa kyrkor tomma men de vittnar om att människor trodde på Jesus långt innan vi kom till. På många sätt är det viktigt att koppla med det Gud gjort förut på den plats du och jag bor.

När vi nu senast hade vår Israelresa så var en pastor från Fidji med oss med 12 av sina medarbetare. På varje plats vi var, Oljeberget, Getsemane, Golgata, m.m. bad han: ”Herre ger mig en del av den smörjelse som verkat på denna plats.”

Jag tror att vi i tro kan göra anspråk på det Herren har gjort på platser över hela världen, inte minst i vår hembygd. Vi kan också få vara med att se hur det andliga livet återvänder där det gått förlorat. Sist jag var i Turkiet bad vi starkt för evangeliets återkomst och genomslag där. Det är också vad jag ber om i varje kyrka jag besöker, att källan av levande vatten ännu starkare skall flöda fram där.