Det var härligt att komma igång med söndagskvällsmötet som också var ett 25-års jubileumsmöte. Roligt också att se att så mycket folk kommit redan första kvällen.

Det är otroligt att se med vilken hängivenhet våra församlingsmedlemmar förberett konferensen och arbetat så intensivt med att bygga upp allt. De är helt fantastiska och skall redan nu ha ett stort tack!! Alla som arbetar frivilligt har en intensiv vecka framför sig för att göra konferensen så bra som möjligt för de som kommer. Alla dessa frivilligarbetare är verkliga troshjältar.

Det var roligt att se videoklippen från de 25 år som gått. Det väller fram minnen om allt vi fått vara med om. Inte minst medleyt med alla sångerna var härligt. Det lyfter verkligen att sjunga dessa sånger som fötts i olika perioder av vårt arbete och utveckling.

Att predika den första kvällen är speciellt. Dels är det jubileum men vi ser ju inte inte första hand bara bakåt utan också framåt. Dels är det början på en intensiv vecka då Herren redan första kvällen vill öppna våra hjärtan och dels är det ett viktigt tillfälle att lyssna in var vi som troende står för nästa skeende i vårt land och ta det på allvar.

Någon sa att det  var ovanligt med ett lite allvarligare budskap en sådan festkväll och jag kan hålla med. Ändå tror jag att det både passar och är nödvändigt. Jag talade om att mogna och växa upp till en livstil av tro. Tro handlar inte bara om att ”tro in saker” utan att i hela sin livsinställning ständigt vara vänd emot Gud i en villighet att lyssna, lyda, följa och vandra ut i en helig osäkerhet där mitt intellekt, mina känslor och min vilja inte har full koll och perfekt kontroll på allt. Jag måste istället förtrösta på Herren. I denna vandring vänjer Herren mig av med all yttre säkerhet, även i känslolivet, så att jag inte har min förtröstan på vad jag upplever just nu utan på honom och vad han lovat, oavsett hur det känns för tillfället.

Tro har ju ofta kopplats med målsättningar och den sträcker sig efter de visioner Herren ger. Vad vi ofta glömmer är att den starkaste visionen och målsättningen är att bli lik Jesus. Det är inte bara yttre genombrott och väckelse, hur viktigt detta än är, utan också att själv djupna och bli mer lik Jesus. Då kommer tilll slut också väckelse.

Paulus säger i Fil. 3:10-14: ”Jag vill lära känna Kristus och kraften i hans uppståndelse och dela hans lidande genom att bli lik honom i en död såsom hans. ” ”Det målet” talar han om, v. 12. Målet är att bli lik Jesus. Det är ett livsprojekt, långt, mödosamt, härligt och värt allt. Här behövs det tro och vision, nämligen att se att det är detta Herren håller på att göra steg för steg i mitt liv. Vi kan inte vara så fixerade på det yttre att vi glömmer det inre, att den Helige Ande vi talar om verkligen vill forma våra liv till mer Jesuslikhet. Det är omöjligt för människor, för dig och mig att åstadkomma detta i egen kraft men för Gud är ingenting omöjligt. Därför måste vi tro honom om att kunna göra detta eftersom han lovat det i sitt ord.       

Om du vill se mötet från igår kan du se det här