Denna vecka pågår uppstart på Livets Ord och jag sitter i ett antal olika möten och sammanträden och lyssnar på vad det olika avdelningarna har för planer för hösten.

En spännande avdelning är missionsavdelningen. Det är fantastiskt att se utvecklingen med missionsarbetet genom åren. Inte minst när det gäller de olika bibelskolorna  som har startats upp runt om i världen. Det är allt ifrån de center vi arbetat med i flera år nu som tex. Moskva, Ukraina, Armenien, Azerbadjan, Tadjikistan, till Afghanistan, olika områden i Indien osv. Nu har vi också en bibelskola i Vietnam, i samarbete med Moskva, och inne i Kina. I höst startar vi också i Slovakien och Albanien. Tillsammans blir det många elever per år. Lägg därtill vår skola i Uppsala som nu pågått sedan hösten 1983.

Några hjältar jag verkligen vill berömma är våra fantastiska bibellärare och predikanter som åker runt till alla dessa nämnda ställen och fler därtill för att undervisa i Guds ord.

Ibland kan det röra sig om att vara borta flera veckor med intensivkurser dagarna i ända under primitiva förhållanden. Idag läste jag en lista med namn på 30-40 av våra predikanter som åker regelbundet för Livets Ords räkning och predikar, undervisar och ber för alla dessa elever. Det är ett fantastiskt jobb de gör och jag blev fylld av tacksamhet när jag såg alla dessa välkända namn.

Till detta kommer att de ofta också har ytterligare möten, kampanjer, konferenser och pastorsträffar. Det är makalöst vad överlåtna, ihärdiga, kärleksfulla och utgivande de är i sitt arbete för Jesus. De vet att varje individ, varje bibelskoleelev är en blivande pastor, missionär, förkunnare och en aktivt levande kristen som vill förmedla Jesu kärlek och evangeliets kraft till sin omgivning.

Genom dessa insatser, tillsammans med de stationära missionärerna och tusentals troende som följt med ut på våra team, har vi sett vi hur en enorm multiplikationseffekt kommit igång i många länder och hur evangeliet har nått onådda områden och nya människor som ibland aldrig ens hört  talats om namnet Jesus. Detta är det verkligen värt att leva för! Det finns inget viktigare än att kunna sprida de glada nyheterna om frälsningen i Jesus Kristus till jordens alla hörn och världens alla människor.