För två söndagar sedan predikade jag en predikan om att Jesus på ett alldeles speciellt sätt har kärlek till de fattiga och dom svaga. Jag tror att det är så. När han kom hit till jorden så identifierade han sig med oss alla i vår fattigdom men på ett speciellt sätt ser han till dem som har stor nöd i sina liv. Hela hans livshållning visar detta.  Han ömkar sig över dem som är sargade och illa medfarna. Han är sänd till de som har brustna hjärtan, för att hela dem och predika glädje för de fattiga.

I Jes. 58 visar Herren på en väg, både till en sann fasta som behagar Herren och en väg till helande, nämligen att v. 6-8: ”dela sitt bröd åt den hungrige, skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast.” 

Här finns en väg som bryter med dagens materialism och hedonism. Visst tror jag att Herren vill och kan välsigna sitt folk och att han kan göra det i överflöd. Risken är dock överväldigande stor, och det finns många exempel på det, att detta tänkande leder till ren själviskhet om det inte balanseras med annat Bibeln säger. Det är också skillnad på fattigdom och enkelhet. Enkelheten är självvald och ett tecken på avhållsamhet och självbehärskning och gör dessutom ofta livet enklare eftersom  mycket vill ha mer och ”ting tar tid” som Peter Halldorf säger.

Fattigdom är ett gissel och mänsklighetens fiende. Statistiken för hur många som dukar under av fattigdom, svält och därav relaterade sjukdomar är hårresande. Man kan inte heller blunda för att fattigdom också har strukturella orsaker och att en djup orättvisa råder när rika blir allt rikare och fattiga allt fattigare. Detta är sannerligen inte fakta som skall behöva kidnappas av den yttersta vänstern och sättas in i deras förklaringsmodeller. Inte heller är det enbart vänstern som har förmågan till empati eller lösningen på fattigdomsproblemet. Risken är däremot att om man har en helt indivdualistisk syn på livet, sekulär eller kristen, så kan dessa problem skjutas åt sidan.

Gud älskar den fattige och den som förtrycker den fattige smädar hans skapare säger Ords. 14:31. Den som ömmar för den fattige lånar åt Herren säger Ords. 19:17.

Herren säger att ”han skall rädda den fattige som ropar och den betryckte som ingen hjälpare har. Han skall vara mild mot den svage och fattige och frälsa de fattigas själar.” Ps. 72:12.14.

Det finns alltså en utmaning från himlen idag att sträcka sig ut längre än någonsin och att använda allt det goda vi blivit välsignade med för att bistå den svage. De finns både alldeles inpå knuten och i Kolkata, Indien.