Nu är det första advent och svenskar, kanske mer än många andra, firar verkligen detta. Många kanske inte vet riktigt varför längre. Det gör det till är ett bra tillfälle att kunna nå ut och berätta om Jesus för de som ännu inte vet.

Advent är en stark kulturell anknytningspunkt till svensken. Det gamla kristna arvet ligger strax under den sekulariserade ytan och vi kan lätt ta fram det och använda det om vi vill. Det är en koppling till svenskens själ som inte så lätt försvinner. Denna tradition har tusen år bakom sig i den svenska historien. Advent har med sig en alldeles speciell stämning som talar om frid, om jul och om Jesus. Istället för att bråka om vaxljus, om julgranens vara eller icke vara, om exakt datering för Jesu födelse, (som kanske låg vid en helt annan tid på året, kanske vid Lövhyddohögtiden), så borde vi verkligen använda de andligt pedagogiska hjälpmedel vi har för att nå den svenska folksjälen med evangelium. Vilka tillfällen vi har nu hela december! Jesus slår jultomten med hästlängder.

Advent betyder ankomst och i generationer har det förkunnas att Herren kommer. Här kopplas längtan efter Messias födelse med hoppet om hans andra ankomst och hans personliga ankomst in i våra liv. Han kommer för att etablera sitt rike i våra liv, i världen runt omkring oss och till sist i hela universum. Inte undra på att hela skapelsen längtar efter detta! Inte undra på att Herren reser upp Johannes Döpare-tjänster som skall bana vägen för Jesus in i människors hjärtan så att hans rike kan upprättas.

Herren kommer till och bland sitt folk innan han till sist kommer för att hämta sitt folk. Jag tror vi lever i tider av upprättelse av Kristi kropp och advent skapar en förväntan på att detta skall ske snart. Vi lever alltid i hoppet och hoppet gör oss glada eftersom det inte låter oss komma på skam. Så gläd dig dotter Sion eftersom Herren kommer till dig. Öppna portarna vida och låt Ärans konung komma in i ditt liv! Lova och prisa och tacka Honom för att han vill komma till oss. Åter och åter vill Herren besöka, beröra, uppmuntra och stärka oss och en dag kommer han till slut för att hämta oss till sitt eviga rike! Då skall många svenskar vara med! Låt hela december präglas av detta, då besegrar vi julstressen och kommersraseriet.

Ha en välsignad advent!