2009 började med krig i Mellanöstern. Hela världens uppmärksamhet riktades under jul och nyår på Israel men inte i form av änglarnas fridsbudskap i Betlehem utan flyganfallen in i Gaza som nu utvidgats av en markoffensiv som är inne på femte dagen. Det är ingen tvekan om att detta är en mänsklig katastrof av stora propotioner där ett redan mer eller mindre omänskligt liv i Gaza nu närmar sig katastrofens rand. Civila människor lider oerhört i en helt ohållbar situation som måste ta slut.
Ändå kan det märkas det en viss liten återhållsamhet i kritiken emot Israel, som alltid är hård och rutinmässigt fördömande. Både hos världssamfundet och Arabnationerna finns det en tydlig underström av kritik emot Hamas som till och med märks i arabiska media där det finns en tydlig rädsla för islamistisk radikalism uppbackad av Iran.
Redan innan Israels tillbakadragande från Gaza varnade många att Gaza skulle förvandlas till en plattform för radikala terrororganisationer som skulle hålla Gazas befolkning gisslan i sin fanatiska kamp för Israels utplånande. Att Hamas demokratiskt valdes till makten ger dem knappast rätt att ständigt attackera Israel och att systematiskt arbeta för dess utplåning. Att rättfärdiga sitt ständiga raketbombardemang emot Israel med att den ”sionistiska entiteten” skall utplånas är fanatisk retorik och oerhört naivt.
Israel har full rätt att existera och att ha trygga och säkra gränser. Inget land i världen skulle tolerera ett bombardemang av den skalan emot sig. Vi talar om många tusentals raketer in Israel som avfyras regelbundet och gör livet outhärdligt för de israeler som lever i den delen av landet. Hamas terrormetoder och radikala islamistiska ideologi har lett till en radikalisering av konflikten i hela området och ett lidande utan like för civilbefolkningen i Gaza.
För Israel är detta inte bra. Det är oerhört svårt att vinna, åtminstone kortsiktigt, emot en terrororgansisation som Hamas (terrorstämplad både av EU och USA). Det visade kriget emot Hizbollah i Libanon. Kriget stärker en ensidig bild av Israel som en aggresiv nation som struntar i civilt lidande. Samtidigt kan man inte bara sitta och se på hur Hamas ökar sin aggresion och ständigt anfaller Israel. Agerar man inte så stärks Hamas i sin fåfänga tro på seger. Agerar man så lider civilbefolkningen oerhört, som ibland används som mänskliga sköldar av Hamas.
Situationen är katastrofal och ohållbar och troligtivis kommer detta krig att resultera i lidande och bittra palestinier som utgör grogrunden för en ny generation av självmordsbombare inne i Israel. Om inte kriget avslutas snart finns dessutom en risk för en radikalisering och eskalering av krig i hela området. Det är något som både Hizbollah och Iran troligtvis inte har något emot.
Det är onekligen så som du skriver Ulf att våldet emot civilbefolkningen i Gaza spelar islamisterna i händerna. Muslim världen måste nås för Jesus.
”och han (Gud) bestamde TIDERNA och faststallde de exakta GRANSERNA dar de skulle bo.Detta gjorde Gud for att de skulle soka Honom”
Apg.26b-27a
Mitt i dessa meningslosa attacker fran bada sidor kan vi be att manniskor borjar vanda sina blickar fran en jordremsa upp till den levande Guden och borjar soka Honom.
Den bestaende freden kommer endast nar FRIDSFURSTEN sjalv upprattar sitt rike har pa jorden och far komma in i manniskors hjartan.
Gud har en TIDSPLAN men framforallt en FRALSNINGSPLAN!
Baruch haBah be Shem Adonai!
Valsignad ar Han som kommer i Herrens namn!
Alla krig är väll fruktansvärda. Och hur media verkar ställa sig på olika parters sida förvånar mig.
Gång på gång så hör man att x antal civila från palestina har avlidit till följd av kriget. Men svensk media som Rapport, Aktuellt och Nyhetskanalen vägrar ständing och jämt att även ge siffran på civila Israeler som avlidit till direkt följd av attackerna från Palestinska terorister.
Krig är alltid avskyvärda, vilket krig det än handlar om. Vi kristna måste tänka på att älska både palestiner och Israeler. Jesus gav sitt liv på korset för alla människor, oavsett religion eller nationalitet, oavsett om de är tersrister eller fredsmäklare.
Man kan säga att alla ha de och vi en sak gemensamma. Utan Jesus är vi förlorade.
Jag har gång på gång mött Palestiner som frågat varför vi hatar Palestina och Palestiner. Men då har jag bara fått förklara att jag inte hatar någon. Att jag älskar och välsignar alla länder. Att Jesus älskar varge människa, oavsett religion eller nationalitet.
Varför talar ingen om ickevåldets väg numera i debatten? Jag läser många dagstidningar, framför allt Dagen och VärldenIdag, om kriget i Mellanösten. Alla journalister verkar välja en självklar sida, för eller emot, Israeel respektive Palestina.
Ytterst få tar upp debatten om att det faktiskt är två oskyldiga folkgrupper som står mellan en terrorgrupper och krigande regeringa.
Jag är, som jag nämnt tidigare på bloggen, fullt öppen med att jag är ganska vänstervriden i mina politiska åsikter. Men jag är absolut ingen Palestinasympatisör för det. Inte heller sympatiserar jag för Israels “rätt” att ta till vapen. Jag ser ingen sådan rätt i någon situation. Vad vi behöver här, i dessa tider, är Kristuslika pacifister (på båda sidor) som Martin Luther King, Nelson Mandela och Mahatma Ghandi*. “Saliga är dom som stiftar fred!” så sade en viss man som jag råkar tro på. Och jag håller med. Fred uppnås inte genom att slå ont mot ont eller ta till våld mot våld.
*Ja, jag vet att han var Hindu och inte Kristen. Men jag talar om levnadssättet och hur man ser på våld och krig här.
Allt gott/ Samuel Varg Thunberg
Jovisst kan man ana en förändring i medias rapportering men det är bara fragment gentemot den massa av rapporteringar där Israel målas ut som den stora banditen.
Låt mig då ta ett exempel.
En av våra kvällstidningar har hela tiden visat skadade från Gaza och ingenting från Isarels skador. Men man hade en liten rad bland alla artiklar där det stod ”Bildt måste ta upp Hamas skuld i raketskjutningarna” säge Annelie E. kd:
Men det fragmentet tog man bort lika fort som man skrev in det.
Jag har ingen TV men kollar lite hos grannen och varje gång är det en reporter som står med eld i bakgrunden och duckar när man hör smällar kilometervis därifrån, och han låtsas vara mitt i värsta striderna.
Och kan någon förklara för mig vad Carl Bildt gör därnere? Det blir lite löjligt när han skall uttala sig i en konflikt där han inte har bibeln som referenskälla till sitt agerande. Det har judarna och jag undrar hur dom ser på att han är där och sprider stor förvirring.
Han kan inte tro på riktigt att han kan uträtta något av fred i denna Uppenbarelsebokens profetiska skede. Måste mest vara för att synas och plocka politiska poång.
Det står i Guds ord att ”Dom sista skall bli dom första och dom första skall bli dom sista.”
Och jag tror att det är just därför hela världen har allt sitt fokus på denna konflikt därför att judarna som var först, nu blir dom sista fokuset ligger på precis innan Jesus kommer tillbaka.
Jag har sagt det förut här och jag upprepar likt Elisabeth Hammarlund;
”Baruch haba bescheim Adonai” välsignad är Han som kommer i Herrens namn.
Hasse ”Kompis” Gardelach i Gamleby :o)
Jag håller med Samuel…
Våldet är inte försvarbart från någondera sida.
Problemet är väl också att palestinierna, även våra kristna syskon i dessa områden blir mycket förnedrade som människor, i bland annat omänskliga vägspärrar och regler etc…där allt görs för att förnedra palestininerna som människor.
mvh
Så länge Teheran avgör om det skall bli fred eller inte i mellanöstern så kommer lidandet att fortsätta på alla sidor.
Tack för en rak och nyanserad bild av läget!
Kanske att rubriken varit bättre om den hade hetat: Kriget i Gaza och Israel?
Hamas raketskjutningar in över Israeliskt territorium är ju onekligen handlingar av krigisk art. För att bara nämna något.
Det enda sättet för en svensk att vara till verklig nytta nu, är väl att be. Be Gud att hjälpa alla dem som bor i det heliga landet, utan att precisera vilka och på vilket sätt. Men en god sak vore ju om fler judar i israel började ta sin tro på allvar, började be på allvar.
En författare som skrev om sin barndom i Finland under vinterkriget nämnde att man bad där, ofta, mycket och intensivt. Och underverket skedde…
tack!!
”Att Hamas demokratiskt valdes till makten ger dem knappast rätt att ständigt attackera Israel och att systematiskt arbeta för dess utplåning”.
Hamas bryr sig knappast om att de demokratiskt valdes, målet är att utrota judarna, och det gör man ingen hemlighet kring ens.
Det palestinska partiet Hamas högsta ledare Khaled Mash’al, säger att Förintelsen är överdriven, att den används för att utöva utpressning på Tyskland och att den sionistiska ”förintelsen” mot araber är mycket värre.
Hur ska Israel kunna föra diplomatiska diskussioner med en ny Hitler era?! I förra bloggen talade Ulf om den andliga enheten och viktiga frön såddes. Vi måste ständigt be för Israel. Detta också ett frö att värna om.
Självklart är ingen så naiv att man inte förstår att även Israeliter dödar, men vi måste se vem & vad de har att kämpa emot. Hamas vill krossa och utrota Israel, och Carl Bildts lama försök hitills för fredlig lösning rimmar illa när han i DN den 5/1, lägger tonvikten av skuld mot Israel! Be för Bildt också!
http://mariamoberg.blogg.se/2009/january/israel-det-heliga-folket-som-standigt-kranks.html
Pray for the peace of Jerusalem!
PS. Har precis sett reprisen av ”God morgon Sverige” och det var bra och nyanserad sändning med fakta och analyser om läget i Israel/Gaza.
Blev smått positivt överraskad. DS.
Hasse ”Kompis” Gardelach i Gamleby :o)
Håller fullständigt med Samuel; ’Varför talar ingen om ickevåldets väg numera i debatten?’ Våld är aldrig försvarbart och det finns inga ’heliga krig’.
Frida: selve krigen foregår kun i Gaza, ettersom Israel har gått over grensen med militært personell. En teknisk sak, men likevel…
Forøvrig er jeg enig i at man skal tenke og ønske fred! I aller høyeste grad skal man søke en fredelig løsning med sameksistens. Dette har Israel vært en foregangspart på i mange anseende – uten at man av den grunn påstår Israel å være feilfri. Desverre har man sett seg tvunget til å ha veisperringer og kontrollposter, noe som er til stor belastning for størstedelen av den palestinske befolkningen, men det er jo en grunn til hvorfor de gjør det.
Avslutningsvis; det er helt grusomt å tenke på de utallige ofrene i denne krigen. Det er likevel naivt å tro at alle mennesker vil hverandre vel…desverre.
Amen Pastor Ulf Ekman
Jesus pacifist?? I hvilken bibel- oversättelse läser vi om pacifisten Jesu, Ham som er den samme igår, idag og i al evighed, Svensk folkebibel??
Amen Hr Gardelach
För mig som växt upp med en mor med erfarenheter av att fly och överge sitt land i krig, var Israels rätt till sitt eget land alltid något självklart.
Det äcklar mig att höra bortskämda svenskars åsikter om Israels rätt att försvara sina gränser mot en fiende som vi aldrig har skådat här i Norden.
Vad kan vi då veta och förstå egentligen, vi som ställde transporter, stål och teknik till vårt förfogande för att hjälpa Nazityskland i sina våldsdåd?
Israel hade kunnat valt en annan väg. Det som nu händer lägger fredsprocessen på is i många år framåt. Den militära kraft som Israel har satt in i Gaza (från luften, havet och marken) är oproportionelig, och som inte står i rim och reson till terroristhotet. De har valt att komma ner som en gigantisk hammare.
Mitt hjärta går ut till alla dessa mammor och pappor som förlorat sitt/sina barn. Smärtan måste vara total och outhärdlig. Den ångest dessa människor befinner sig nu kommer att vara permanent. Det finns inga ord. Vi får be för civilbefolkningen och all sjukvårdspersonal.
Jag tackar Dig, Ulf för en mycket bra och klarsynt analys i denna fråga om kriget i Gaza!
Blessings
Per K.
Ja, nu är lidandet stort på båda sidor, och Jesus gråter över människornas ondska mot varandra.
Så säg mig nu alla ni lärda , vem ska stifta fred mellan Israel och alla Palestinier och Arabländer ??
Jag tror att vi lite lätt glömmer den situation som hela södra Israel lever i.Tänk själv om vi hade haft ca 7000 bomber över våra städer där vi bor i.Du har 30 sekunder från sirenerna ljuder tills bomben slår ner.Vi hade nog alla krävt att vår militär och regering hade gjort något åt situationen.Skillnaden emellan Israel och Hamas är att Israel inte avsiktigt dödar civila emadan Hamas hoppas att cicila skall dö med sitt urskillningslösa bombande.Samtidigt tycker jag så sund om Gazas folk.Deras lidande är obeskrivligt
håller med anja. att bygga en mur runt ett folks land är som att bura in dem och att utnyttja detta till att kontrollera dem är inte heller särskilt solidariskt. det hamas gör är inte heller på något sätt okej men jag tycker det är alltför många som ser konflikten ur israels ögon. jag skulle faktiskt vilja påstå att det israel gör när de bombar skolor, marknader och ambulanser är terroristiska handlingar as well.
ingen konflikt kan eller ska lösas med våld av den enkla anledningen att ”våld ger våld”. Något som USA borde tänka på, de har ingen rätt att bomba sönder länder (med otroligt överlägsna vapen) bara för att de finns ”terror-stämplade” grupper där.
stoppa kriget!
Självklart vill ingen krig, såvida man inte har andemakter i sig som uppeggas till att stjäla, slakta och förgöra. 6 000 000 miljoner judar slaktades, förgjordes och bestals på allt de ägde, och sina egna liv. Vi kristna lever inte i okunskap om varför det judiska folket ständigt utstår attacker, och sen har vi en social”demokrati” som ständigt ställer sig på palestinas sida.
SSU demonstrerade idag utanför Israels ambassad och lägger all skuld på det land som ständigt utstår förakt från social”demokraterna”.
Ulf skrev här ovan: Att rättfärdiga sitt ständiga raketbombardemang emot Israel med att den “sionistiska entiteten” skall utplånas är fanatisk retorik och oerhört naivt. Det är mitt i prick, och Ulf som med hustru Birgitta bodde i Israel under några år har säkert sett mycket, som åtminstone jag gärna skulle vilja höra om. Hur vardagen ser ut i Israel inifrån t ex.
Gud välsigne Israel!
http://mariamoberg.blogg.se/2009/january/utkast-jytte-guteland.html
MM
Kriget i Gaza o. Israel!
Tack Pastor Ulf,för att du tog upp de här
med kriget som rasar där nere i Mellan östern.Och det elände det ställer till med,
för alla oskyldiga.Jag håller med att det är inte
Gud välbehagligt,när människor blir dödade lemmlästade.Guds budskap är frid på jorden,
När jag läste det du skrev pastor Ulf.
Så kom en tanke till mig!Det gäller oss bloggare
här i Norden, att det pågår ett blogg krig med
ord!Överför man det till fysiska vapen vore de
fruktansvärda!Fattar jag alla bloggare rätt
så bekänner man sig vara född på nytt de flästa.
Det här ordkriget kommer också att skapa sina
offer!I krig glömmer man mycket!Förstå mig rätt!
Jag skriver inte detta för att fördöma!
Låt det nya Året 2009 gå i försoningens tjänst
för Jesu skull!Han är den sanna fridskaparen!
Både i Mellan Östern o. i Norden!Amen!
Jag vågar påstå följande: Hamas (”Islamiska Motstånds-rörelsen”) vill döda judarna, inte därför att de är icke-araber och talar ett annat språk (turkarna härskade ju över Palestina i sekler), utan därför att de är kuffar, otrogna. Judarna har ockuperat en del av Dar-al Islam, ”islams boning”, och de måste nu bekämpas med alla medel.
Paragraf sju i Hamas’ stadgar citerar instämmande den kända hadithen om stenarna och träden som säger ’O muslimer, det finns en jude bakom mig, kom och döda honom’. Yttersta dagen kommer inte förrän muslimerna på allvar bekämpar och dödar judarna.
Den gud som Hamas tror på är nämligen oförmögen att klara upp så ansträngande saker själv.
Jag menar alltså att Israel nu befinner sig mitt uppe i ett religions-krig. Hamas ser det som önskvärt och berömligt att människor hatar Israel; man tjänar i praktiken den gud som omtalas i Jesaja 14:12f. Frågan är bara om israelerna av idag är kapabla att möta det hotet. Hur många av dem tror på en Gud som kan och vill hjälpa?
Ja, jag säger då det, Jesus Kristus har dött för alla människor. Även för de som bor på andra sidan gränsen om Gaza. Vi måste be för att strider upphör från båda sidor, men hur ska vi då be för detta.
Jesus Kristus är den som har dött, Ja han är också den som har uppstått från de döda för att vi ska få evigt liv. Detta gäller Alla människor.
Vi vill ju att allt skall bli rätt mellan Israel och Gaza, eller hur? Bibeln säger att Gud vill ha sanna tillbedjare som ber i ande och sanning.
Men vi kan naturligtvis gå in i en kyrka, tända ett ljus be en slentrianmässig bön om FRED och hoppas att allt ska bli bra. Eller demonstrera på gator och torg där vi visar vårt missnöje mot kriget.
Men vi måste börja BE och be NU.
Är du inte frälst? Måste du först bli frälst TRO PÅ HERREN JESUS så blir du frälst, först då kan du be i Ande och Sanning och få resultat genom dina böner. DU BLIR FÖDD PÅ NYTT, din ande får nytt liv genom den HELIGE ANDE.
Då kan du be med suckar. Bibeln säger i Romarbrevet 8:26
Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckan utan ord.
Men som sagt det börjar med frälsningen Johannes evangelium 3:16,
Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Efesiebrevet 2:8,
Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det,
Ingen människa kan komma till TRO PÅ HERREN JESUS av sig självt med egna handlingar eller visa sig duktig. Tron är en gåva från Gud och det är enkelt att bli en Jesus troende (frälst). Be en enda bön med mig:
Jesus Kristus jag tror på dig, tack att jag kan få komma fram till nådens tron. Och ta emot frälsningen som gåva och bli född på nytt.
Då du nu är frälst och har kommit till tro på Herren Jesus behöver du ett andligt hem, där du kan lära dig mer om vad bibeln säger om bl.a. bön, läkedom, tröst, mm. Jag antar att du förstår att Bloggens ägare är en varmt kristen person som du kan kontakta.
Må väl
Marie
En intressant artikel om Israels säkerhetspolitiska doktriner finns att läsa på följande länk http://al-hamatzav.org/permalink/israels-sakerhets-och-militara-doktriner/
Den kastar ett ljus över varför Israel ofta agerar kraftfullt på hot mot landets säkerhet.
Rene`
En märklig kommentar…kan du föreställa dig Jesus med en k-pist?
Jag kan det inte…trots att jag har en mycket livlig fantasi.
mvh
René. Sa inte Jesus ”Saliga är dom som stiftar fred. Dom skall ärva jorden”? ”Värj er inte mot det ona. Om någons slår dig på ena kinden vänd då andra kinden till”? ”Lägg undan ditt svärd. Den som tar till svärd skall dödas med svärd.”?
Dessa tre citat sagda av Herren Jesus Kristus tycker jag talar mycket tydligt för en Kristendom med fred och pacifism som vapen. Eller menar du att det Marthin Luther King gjorde var fel? Skulle dom svarta ha svarat med samma mynt som dom vita? Eller skulle Nelson Mandela tagit till en väpnad konflikt gentemot apartheid? Jag tror inte vår värld hade sett likadan ut idag i så fall.. Det hade bara fött mer krig och lidande.
Jag tror helt och fullt att världen behöver fler som helt tar avstånd från vapen, krig och dödande.
Jag vet inte men jag får lite känsla av bröderna Lejonhjärta här. Orvar säger till Jonatan som inte kan döda någon att ”Om alla tänkte som du så skulle ondska få regera i all ivinnerlighet!” Varfid Skorpan, Jonatans lillebror, svarar ”Om alla tänkte som Jonatan så hade det inte funnits någon ondska.”.
Allt gott/ Samuel Varg Thunberg
http://www.samuelvargthunberg.se
blogg.samuelvargthunberg.se
Den som vill vara bibeltrogen bör nog inte säga att krig alltid är mot Guds vilja. Hela GT låter oss förstå något annat. Jesus sade aldrig åt soldaterna att ta avsked ur armén. Den förste goy, ’hedning’, som fick bli kristen var Kornelius, officer vid den italiska kohorten.
Det beror mycket på vem man har emot sig. Gandhi’s motståndare var britter, de allra flesta kristna. Finland kämpade 1940 mot Stalin och hans NKVD-ledda gudlöshets-kohorter.
Det är otroligt sorgligt det som sker. Ser man bakomliggande faktorer, tror jag det är fattigdom som gör att många ansluter sig till Hamas. Det är många fattiga familjer som blir värvade i den organisationen.
I en demokratisk värld kommer vi inte se samma krig som det var förr i bibeln. Demokratin säger att människan är lika värd oavsett religion och ursprung. Ibland tror jag man polariserar detta och lägger på en andlig dimension. Gott mot ont. I ett demokratiskt mellanöstern kommer Israel vara accepterad som stat och palestinierna kommer få en egen stat.
Att tolka Jesus som pacifistiskt är att läsa Bibeln selektivt. Jesu jordiska uppdrag var att frälsa världen, inte döma den (Joh. 3:17), men däremot när han kommer för andra gången kommer han att döma mänskligheten. Det är viktigt att inte blanda ihop Jesu olika uppdrag med hans karaktär!
I bergspredikan talar Jesus om de civilrättsliga lagarna, förhållandet människor emellan – men han talar inte om vad stater skall göra. Du citerar Jesus i Getsemane när Petrus hög av ett öra. ”Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd.” (Matt 26:52). I detta citat legitimerar Jesus att de som använder våld kan dödas med våld. Paulus säger ”ty överheten bär inte svärdet förgäves. Den är en Guds tjänare, en hämnare som straffar den som gör det onda.” (Rom 13:4). Även Paulus anser att det är legitimt för staten att bruka våld – de är till och med en Guds tjänare när de gör det! (förutsatt att det sker under rättvisa och rättfärdiga förutsättningar, vilket är ett annat problem). Ytterligare Bibeltexter finns som indikerar på att Gud inte skulle vara främmande för att låta stater bruka våld. Om Gud skulle vara pacifist, hur skall då gamla testamentet tolkas (och även nya) – om nu Gud är densamme igår, idag och för evigt? Att säga att Jesus är pacifist är ensidigt och naivt. Visst, ickevåldsaktioner är att föredra framför våld – det håller nog de flesta med om – men tyvärr ser inte världen ut så.
Ickevåldsauktioner, genom ex. Luther Jr och Gandhi (Mandela använde våld i början av sin karriär) är oerhört kontextuellt bundna för en specifik samhällssituation för att de skall fungera. Pacifism fungerar inte per automatik, utan kräver olika variabler för att fungera. Om olika kulturer har olika syn på moral och syn på rättfärdighet (vilket det finns i Mellanöstern), är en ensidigt pacifistiskt agerande istället ett svaghetstecken som fiender använder sig av för att avancera(ex Hitlers invasion av Polen och Chamberlains agerande). Så pacifism är inte heller ur ett samhälleligt perspektiv alltid det bästa (även om det är bra då det fungerar).
Samuel & Anja: instämmer. Fridsfursten med k-pist? Måste vi acceptera våld och aggression i Jesu namn? Vill vi sprida ett sådant budskap? –
Varfor blev jag helad från bl.a hämndlystnad, aggression och bitterhet?
En till märklig kommentar: Jag har svårt att föreställa mig Jesus med en k-pist, däremot kan jag se honom med ett svärd.
Jag har också svårt att föreställa mig Jesus med en hamburgare, däremot kan jag se honom med en grillad fisk.
Ett resonemang baserat på fantasi – och inte Bibeln som auktoritet – är ganska fruktlöst i en debatt om pacifism…
Vi kan tycka vad vi vill om krig – men Kung Davids stad hade inte blivit till om han inte fläckat sina händer med blod… tänkvärt… men så kunde han inte bygga templet heller… ännu mer tänkvärt…
Vikan bara hoppas att detta kriget ökar förståelsen och medlidande med folket i Gaza, samt att de får mer hjälp till att klara sig i sin vardag. Detta krig kan också öka judehatet och hat mot kristna som ensidig stöttar Israel.
Nedan är två bibelverser om Jesus där svärd finns med.
”Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en son hustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.”
Matteus 10:34 – 36
Jesus säger alltså att han inte kommer med fred. Men menar han då att han önskar att vi krigar och slåss. Nej, man behöver inte tolka texten på det sättet. Det kan lika väl vara ett rättframt konstaterande av honom att folk i hans efterföljd kommer att strida mot varandra och så har det också blivit. Kristna har slagits mot kristna. Och kristna har stridit mot de som inte har en kristen tro. Så citatet från Jesus har utan tvivel blivit uppfyllt, men hans vilja behöver inte vara att vi ska slåss mot varandra för den delen.
Tvärtom verkar det faktiskt vara när vi senare möter honom på torsdagskvällen i påskveckan, just innan han fängslas och förs bort av soldater för att torteras och korsfästas. Lärjungarna försöker försvara honom vid det tillfället och en av dem rycker upp sitt svärd:
”En av dem som var med Jesus lyfte handen och drog sitt svärd, och han slog till mot översteprästens tjänare och högg av honom örat. Då sade Jesus till honom: ’Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd’.”
(Matteus 26:51 – 52)
Här verkar Jesus vara den sanna fredmäklaren ända in i döden. Att slåss med vapen fungerar inte, säger han. Det leder bara till mer våld. Jesus, som är vägen, sanningen och livet ställer till rätta, befriar och älskar utan våld. Låt oss fasta och be om en snabb vapenvila och lösa ut favör för Israel på fredlig väg.
MM
På en ny ’konservativ’ sajt, ”Big Hollywood”, frågar Ben Shapiro ”Can Movies Lose Wars”, ”Kan media förlora krig?” Han säger:
”Filmmakarna i USA kan nog vara klart vänstervridna. De kan nog se som sin uppgift att förändra USA:s utrikespolitik till något mer i stil med Europas. Och den kan nog göra anti-krigsfilmer i det syftet. Men biopubliken i USA köper inte det synsättet! Vi vill se fler Saving Private Ryan, fler We Were Soldiers.”
”I Israel är filmmakarna också vänstervridna. Men israelerna gillar deras filmer! Sedan 1948 har israeliska filmer varit starkt inriktade på att underminera israelernas patriotism — och biopubliken har köpt detta.”
”Film påverkar faktiskt. Det är inte så underligt att så många israeler nu är desillusionerade över sitt land. Det är inte så underligt att de direkt ber om ursäkt för att de försvarar sig själva. Det är inte så underligt att de försöker gottgöra felaktigheter som de inte har begått.”
Själv skulle jag vilja undra om inte en majoritet i Israel idag blivit — så att säga — socialdemokrater: ”Du skall vara snäll mot din nästa. Då blir hon också snäll mot dig. För alla är vi goda innerst inne…”
Israel du är vårt allt,
vårt socker och vårt salt.
I solsken regn o väta,
ingen kan mot dig sig mäta.
Det är intressant hur SR har smygsvängt om rapporteringen från mellanöstern – nuförtiden håller de en nästan neutral ton…
Vända andra kinden till
Kortfattat; den andligt/fysiska dimesionen: Abraham välsignades och för evigt tid blev given landet. Detta gäller tills Jesus återkommer. Han återkommer (till Jesusalem) då de hårt ansatta judarna ropar på ”Honom de genomborrat”. Den stunden kommer allt närmare.. Jerusalem önskar Antikrist inta i sin desperata naivitet.. Nu krigar Ismaels barn (förledda av islam) mot Isaks välsignade barn.. Jesus älskar båda exakt lika mycket, naturligtvis..
Tre bibelord som jag tycker passar in här istället för våra förståndiag åsikter,
mina egna inräknade.
Angående judarna;
Först 1:a Mos.15:7 som säger; Sedan sade han till honom ”Jag är HERREN, som har fört dig ut från det kaldeiska Ur för att ge dig detta land till arvedel.”
1:a Mos.15:18 som säger; På den dagen slöt HERREN ett förbund med Abram och sade : ”Åt dina efterkommande skall jag ge detta land, från Egyptens flod ända till den stora floden, floden Eufrat.”
Angående palestinerna;
Och sen 1:a Mos.16:12 som säger; Han skall vara en vildåsna. ”Hans hand skall vara mot alla och allas hand mot honom. Och han skall bo mitt emot sina bröder.”
Hasse ”Kompis” Gardelach i Gamleby :o)
Johan, – Hur tolkar du det 5:e budet? = Du skall icke dräpa.
Tack och lov for att manga manniskor ar ’ensidiga och naiva’!! ’Att säga att Jesus är pacifist är ensidigt och naivt. Visst, ickevåldsaktioner är att föredra framför våld – det håller nog de flesta med om – men tyvärr ser inte världen ut så’ sager du, men det ar ju inte varlden du ska folja Johan.
Jag traffar dagligen i mitt jobb flyktingar fran alla varldens hoern: som blivit utsatta for tortyr & valdtakt , t o m flyktingar vars barn har blivit valdtagna och sedan mordade & jag kan knappast saga dem att ’det ar sa har varlden ser ut’?
Madeleine: Blanda inte ihop allegori med det konkreta, och blanda inte ihop Bibelns civilrättsliga lagar med Bibelns statslagar.
Svärd används i Bibeln med flera olika betydelser – liksom en del andra ord. Svärd kan både vara Guds ord (andens svärd. Ef. 6:17, Hebr. 4:12, Upp 1:16 m.fl.), det kan vara ett fysiskt verkligt svärd (Matt 26:55, Mark 14:47, mf.l) och det kan användas som en allegori för överhetens våldsmonopol (Rom 13:4). Matteus 10:34 – 36 kan inte tolkas som ett verkligt svärd – utan som en bildlig framställning, och jag tror ingen använder den Bibelversen för att legitimera våld. Däremot är Paulus i Rom 13:4 tydligt att våld kan användas av överheten och att det är av Gud sanktionerat våld (dock är överhetens skipande av rättvisa en annan komplex fråga).
Samma sak med budordet ”Du skall inte mörda” – det innefattar regelrätt mord, inte dödandet i strid (Om inte en sådan distinktion skulle finnas så skulle Gud kunna betraktas som schizofren då han anger bud för att inte mörda, men sedan beordrar exempelvis krig mot Amalekiterna i 1 Sam 15:18. Sedan finns det också en skillnad i hur ord används). Så Bibeln är inte pacifistisk, även om den beordrar oss att söka stifta fred snarare än att dra ut i krig.
Är ej medlem i någon kykra.men hoppas att man kan tycka till ändå!!!!
Förstår ej varför vi här i norden har så mycket åsikter om kriget som pågår så långt bort ifrån oss, då de funnits så många på närmare håll som vi inte brytt oss om?, typiskt svenskt för övrigt.Jag förstår de kristnas angagemang, med tanke på Bibeln osv.Men alla andra besservissar,tycker jag skulle kolla historiskt och städa framför vår egen dörr först.Landet sverige har ej någonsin betett sig så dåligt mot andra minoriteter,som vi gjort mot Judarna. Syftar främst på 2världskriget.Hela sverige (Inklusive våra Poliker).borde stå på knä o be om förlåtelse för den suporting vi gav tyskarna i sin jakt på utrotningen av Judarna,,
Sveriges inställning till vad demokrati och lojalitet är, äcklar mig.Vi gav luftrum och vi levererade malm mm.till den atackerande makten.
Hur kan man tex tanka upp nasist flygplanen,som var fullastad med levande Judar,och som skulle dumpas i östersjön? Jo man kallar det ett framtvingat vågspel,eller som vissa säger på det sättet kunde vi själva förbli i fred och hjälpa flyktingar mm.Tacksam att inte övriga europa följde samma skittsofrena väg som sverige!! då hade det kanske hetat tyskland och inte europa. Jag skäms över sverige så ofta när jag träffar både Finnar, Norrmän o Danskar, och jag får känslan över att vi i sverige har mycket att gå till botten med då det gäller våra grannar,jag menar för att verkligen kunna försonas på djupet med dem.Där tycker jag de kristna har ett stort ansvar.Skam då utr minister kalle billt talar om Israels brott mot folkrätten,men säger att hamas inte har begått detta brott.Beror detta månne på att deras ca 8000 raketer som under 8 års tid skjutits in över Israels civila, har haft så dålig träffsäkerhet? Eller han kanske kan förklara de ofta blir så hysteriskt glada då någon blir träffad på Israeliska sidan .Försvarar ej Israel i allt vad de gör ,men undrar hur kalle och alla andra smarta svenskar skulle reagera om alla våra grannländer,som tack för hjälpen i 2a världskriget, skulle ha ett enda mål,och det vore att driva oss till havet som omringar oss.
Att varge morgon vakna upp i ångest och i rädsla skicka sina barn till skolan , i skräck och vånda låta de gå ut o roa sig med sina kompisar osv. Anna Lihnd gjorde rejält bort sig med sina diskreminerande utalande mot Judarna ,och nuvarande utr minister står på gränsen till samma misstag.Till sist ,under tisdagens ring p1,så fick en person utala sig (stinkand judar) 3gånger utan att programledaren thomas tengby tillrättavisade honom,Undra vad som händer ,om man lägger till ordet (stinkande) före andra minoriteters benämmning, ursäkta för eventuella felstavningar.
Med vänlig hälsning Mikael Persson
VARFÖR NÄMNER INGEN FÖRTRYCKET AV DE KRISTNA PALESTINIERNA???? Under decennier har kristna palestinier blivit dödare, fått sin mark konfiskerat, deras arabisk-kristna flickor har blivit kidnappade, våldtagna och tvångskonvererade. Av Israel?? Svar: Nej.
Utan istället av Arafats muslimska Fatahmän & deras klaner. På Gazaremsan lever de kristna i helvete pga av olika islamistgrupper med kopplingar till Hamas. Många krist-trogna väljer då att fly in i Israel, för en tillvaro där deras kristna tro respekteras. Andra lämnar för ett bättre liv i Latinamerika. Väst-media tiger. Vilken skam.
http://www.nwt.se/asikter/debatt/article450128.ece
Angående Jesus och den enskilde kristne som pacifist – I GT beordras krig och Gud, ja. Men vi kan väl knappast ta dessa bibelord och lägga på dagens situationer för att rättfärdiga krig och dödande. Femte buder klargör tydligt att dödande är fel. Om Gud anser att ett krig var nödvändigt för att skydda judarna inann Messias kommit, må så vara. Men Jesu budskap tycker jag är glasklart när det kommer till krig och våld – ta avstånd från det! Visst säger Johannes Döparen inte till soldaten att han skall sluta armén. Men han uppmande inte heller folk till att ta värvning. Johannes Döparen var dock en profet av det Gamla Förbundet och jag är en efterföljare av det Nya Förbundet där Mästaren Kristus Jesus har fullbordat det Gamla Förbundet och där Kärlekens Lag råder. Älska Gud av hela ditt hjärta, förstånd och av hela din kraft. Älska din nästa så som dig själv. I detta rymms hela lagen. I detta ser jag ingen ursäkt att ta till våld. Jesu ord, som bör vara våra absoluta riktlinjer, finns det väldigt få ord som ens går att tolka till att krig är något som är OK för den som vill följa Kristus. Hela Skriften bör tolkas utifrån Evangeliernas ljus… inte utifrån lösrykta citat av Johannes Döparen eller enskilda händelser från det Gamla Förbundets tider.
Allt gott/ Samuel Varg Thunberg
http://www.samuelvargthunberg.se
http://blogg.samuelvargthunberg.se
Har på nytt läst Ulf Ekmans blogg här ovan, och måste säga att den sammanfattar precis rådande läge. Råder alla att läsa den igen, blir lätt att man engageras efter att man har läst, kommenterar och sen glömmer bort vad som sades från början(åtminstone gäller det en passionerad själ som jag emellanåt), klockren analys Ulf.
Att barn dödas har alltid varit och kommer alltid att göra att mitt hjärta ropar ut till Herren om bistånd till de små på alla sätt som behövs. Krig medför att oskyldiga små barn dödas, vilket smärtar oerhört. Har man själv nåden att blivit välsignad med barn kan man lätt sätta sig in i föräldrars situation nere i Gaza.
Vi får inte heller glömma bort den dagliga SVÄLT som över hela världen dödar små barn i miljontals. Vi lider med de ca 250 barn som hitills dött i palestina och Israel konflikten. Och det ska vi göra, låt oss bara inte glömma bort alla de barn som dör medans vi sitter här och fritt skriver ur våra hjärtan. När vi går till våra kylskåp ligger det barn och dör i mödrars famnar utan något i sina magar!
Jesus är barnens språkrör, är vi?
http://mariamoberg.blogg.se/?tmp=09141138
MM
Heliga krig eller ej har delat kristenheten i 2000 år, och fortfarande gör, så det löser vi nog inte på en blogg. Men däremot vill jag uppmuntra till att ”önska Jerusalem frid” Låt oss be om fred i mellanöstern, oavsett om vi är pacifister eller ej.
Åter igen. Läs vad Paulus säger i romarbrevet 13:4. ”Överheten är en Guds tjänare till ditt bästa. Men gör du det onda skall du frukta, ty överheten bär inte svärdet förgäves. Den är en Guds tjänare, en hämnare som straffar den som gör det onda.” Detta är dagsaktuellt under det Nya Testamentet, och det förstås genom skenet av evangeliernas uppenbarelse av Gud, och det är inte ett lösryckt citat!
Sedan kan det läggas till att Paulus bidrag till NT är minst lika viktig för Bibeln som de fyra testamentena. Utan Paulus uppenbarelser och läromässiga/teologiska utläggningar skulle kristendomen ha förgåtts under de första århundradena av den tidiga kyrkans historia. Paulus brev är, liksom de övriga skrifterna i Bibeln, inspirerade av Guds ande! Och här ger Guds ande oss direktiv att överheten kan bära svärdet! Dock inte att förväxla med de civilrättsliga lagarna, där vi i vårt vardagsliv skall vända andra kinden till.
Mima och SamuelVargThunberg: Hebreiskan har sju ord för att döda, med olika innebörder. Verbet som används i 2 Mos. 20:13, är rasah, och avser en översåtlig handling. Det gäller alltså inte dödandet av djur (1 Mos. 9:3) självförsvar (2 Mos. 22:2), olyckor (5 Mos. 19:51) rättfärdiga kris (som i Israels historia). Budet mot mord skall därmed inte blandas ihop med att stater inte kan använda våld i ett rättfärdigt syfte! Såvitt jag vet gäller de 10 budorden än idag – även under det nya förbundet – varav denna distinktion också gäller!
Läs gärna vad Krister Renard skrivit i ämnet: http://www.gluefox.com/kontr/dods.shtm
Tänk om staten skulle vara pacifistisk. Hur skulle polisen göra vid ett rån? Försöka övertala rånarna att det dom gör är fel (eftersom poliserna inte har något våld att hota med)? I ett sådant samhälle skulle orättfärdighet råda, ett översittarsamhälle där de mest fräckaste och de mest omoraliska skulle ta för sig. Cynismen hos dessa människor skulle vara så långt gången att de medvetet undertrycker sanningen (Rom. 1:18), trots att de känner till sanningen – vad som är rätt moral och etik. Det är därför överheten är en Guds tjänare, den upprätthåller lagen så att inte anarki utbryter, och till det har de fått mandat att använda våld. Något som däremot privatpersonen inte bör använda för egen räkning.
Andres Lempira Chacòn,
Har du varit i det heliga landet? Har du talat med kristna och muslimska palestinier?
Det har jag.
Bilden är inte så svartvit som du gör den till. Både kristna och muslimska palestinier som jag talat med beskriver samma hopplöshet under ockupation.
Det som sker i Gaza nu gör ont i hjärtat. 800 människor har dött. Även kristna palestinier drabbas av bomberna.
På den israeliska sidan fortsätter raketer regna på judiska civila i Sderot.
Jag tycker vi kan be för fred och försoning för båda parter utan att demonisera någon.
Fridens
Det enda som verkligen lönar sig för oss idag är att be för det Heliga landet och alla som bor där. Be envist och uthålligt om en lösning på den till synes olösliga situationen. Be om hjälp mot hoten som börjar synas i framtiden — kärnvapenhotet framför allt.
Den israeliska regeringens situation är mycket svår, sett i ett längre perspektiv. Låt oss då inte kritisera dem med ogenomtänkta ”fromheter”. Den som kallar sig bibeltrogen bör faktiskt medge att det judiska folket har en särställning inför Gud. Historien visar klart nog att länder som behandlar judarna väl, går det bra för. Och tvärtom, judeförföljelser kan leda till katastrof.
Än en gång: Hamas vill döda judarna, inte därför att de ser annorlunda ut eller har annorlunda språk, utan därför att de är ”otrogna”. Det här är ett religionskrig! Tänk efter vad det är du gör, innan du tar ställning mot Israel!
Kommentar nr.2
Har i flera ars tid under olika epoker bott i Jerusalem, bade pa vastra och ostra sidan och har darfor med egna ogon fatt ta del av de politiska spanningar som rader manniskor emellan.
Det finns djupa peronliga liksom historiska sar pa bada sidor som endast Guds karlek kan laka.
I Guds hjarta far vi alla plats.
Israel har sjalvklart ett existensberattigande men det ar faktiskt inte endast extrema islamistiska terroristorganisationer som inte erkanner Israel som land och stat.
Staten Israel erkanns inte heller av de ortodoxa judarna,som vagrar att gora den obligatoriska varnpliktstjanstgoringen.
Drivs dessa tva grupper med samma installning av samma ande? Nej, definitivt inte.
Hamas agenda ar ett totalt utblottande av Israel.
De ortodoxa judarna daremot blickar uppat ( inte nedat mot ett stycke jord)och framat mot en tid da Messias ska komma och uppratta sitt rike – ett rike som kommer att besta.Vilken underbar dag det kommer att bli nar alla kommer att boja sina knan och erkanna Jeusu som Kungarnas Kung och Herrarnas Herre! Nar Fridsfursten sjalv sitter pa tronen kommer ett bestaende rike att upprattas.
Tills den dagen kommer, kommer allt som skakas kan att skakas.
Jesus lar sina larjungar att be:
”TILLKOMME DITT RIKE” (Matt.6:10)
Jesus sa:”MITT RIKE AR INTE AV DENNA VARLDEN”.
Vart primara mandat som Jesu efterfoljare ar att utbreda Gudsrikets granser.Och inom de granserna far alla rum som sager:
”Baruch haBah be Shem Adonai”
”Valsignad ar Han som kommer i Herrens namn!”
(Matt.23:39)
Johan. Bara för att staten inte har “fått sitt svärd” förgäves så betyder det inte att dom har rätt att använda det hur dom vill.
Och hur kan du säga att Israles krig mot Palestinerna är rättfärdigt? Jag förstår verkligen inte detta. Att rättfärdiga död av oskyldiga civila är för mig att spotta Gud i ansiktet. Det som görs mot dessa minsta görs även mot Gud.
För mig är detta dödande, från bådas sidor, mord och inget annat.
Allt gott/ Samuel Varg Thunberg
http://www.samuelvargthunberg.se
http://blogg.samuelvargthunberg.se
Antisemtismen regerar och vi Kristi soldater borde göra oss redo för strid. För det är inte emot kött och blod vi strider, utan mot andliga makter. Makter som i detta fallet är ute efter Israel där förövrigt Gudsfolket som Bibeln talar om är bosatta, och slumpen- den är ingen tillfällighet.
Kriget i Gaza är på inget sätt ett rättfärdigt krig, om det nu finns något krig som skulle kunna kategoriseras som ett sådant. Civila drabbas, barn dödas. Krigets kalla fakta. Dock visas ej heller någon rättvis bild av vad som pågår i Mellanöstern och hela världens befolkning bygger sina uppfattningar på dessa ofullständiga uppgifter serverade till oss alla av medierna som så tydligt stöder den islamistiska sidan av saken. När såg du senast en överskrift till Israels fördel?
Påståenden som att Israel inte är ute efter fred utan endast är ett maktsjukt land med en ända ønskan; att ta över världen , är precis sådana påståenden som Adolf Hitler byggte sin ideologi på och som världen svalde utan den minsta eftertanke. Det rådande judehatet den gången upphörde aldrig, utan fortsatte existera och nu är det istället dagens samhälle som tar efter Hitlers sätt att tänka och handla. Terroristorganisationen Hamas, som EU och USA förklarade den för, är ett levande bevis på just det.
Att det hela skulle vara en religionskonflikt är ett annat påstående jag stötat på. Nu är inte det fallet. Inte alls, men om det vore- skall vi då stå på islamistisk sida? Värför är det så självklart och värför har världens befolkning bestämt sig så snabbt? Det klassiska ”det finns alltid två sidor av samma sak”, verkar inte längra gälla och eftersom det enligt många är en risk bara att ens publicera något sådant som det jag skriver nu, så verkar även yttrandefriheten gå mot sitt slut.
Men jag tänker inte hålla tyst, jag tänker stanna kvar i detta frimodiga tempot utan att gå och bli en dumdristig en. För jag vet att jag äger rätten att yttra mig, precis som Israel äger rätten att båda existera och att få försvara sig, även fast allmänheten verka vara av en annan uppfattning. En uppfattning byggt på en felaktig och vriden nyhetsbild av tillståndet i Gaza.
Samuel Varg Thunberg: Läser du in inte mina debattinlägg? Jag diskuterar huruvida Bibeln är pacifistisk eller ej – jag diskuterar inget annat, och jag har inte kommenterat krisen i mellanöstern (dock Israels bibliska historia har jag nämnt)! Dessutom säger jag att statens ingripande- vare sig det sker inom eller utanför landet, är problematiskt. Läs vad jag skriver!
Namninsamling!
Stöd Israel i kampen mot Hamas- Skriv under du också!
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2756
Ja och vad säger dig detta Ulf, du som påstår dig ha fått och har en enastående kontakt med Jesus.
Vad skulle Jesus säga om detta?
Kanske skulle han säga att det som händer är självklart eftersom parterna ännu inte har hittat frälsning och kärlek till varandra. Eller tror du kanske Jesus skulle hitta några gamla lagtexter där han säger till oss som Kristna att vi självklart skall stå på Israels sida.
Till ”Staffan” kl 03:56 vill jag säga att man inte ska gå in i en debatt och ta en signatur som redan använts flera gånger.
För övrigt visar dina ord att du inte tror på Kristus som vår Herre. Han skulle behöva ”hitta några gamla lagtexter”, minsann…!
Staffan [D, Norrköping]
Broder anders h!
Jag kommer ifrån en stad i Latinamerika med ca 250 000 kristna palestinier. Varken de Bröder i Betlehem som jag talat med eller mina arbiska landsmän i Honduras håller med dig. Dessa mina älskade arabiska Bröder ifrån Beitlehem, Beit Sahur, Beir Jala, berättar ngt helt annat. Idag har Israel, lite ironiskt, för dessa blivit en fristad ifrån panarbisk nationalism utan plats för dessa kristna Bröder.
Palestinska Myndigheten har tillsammans med nazisterna i Hamas varit en ren katastrof för samtliga palestinier, men mest för de kristna.
”Ockupationen” är inte det stora problemet på Västbanken idag. Istället är det bristen på mänskliga rättigheter och bristen på respekt för människor av annan åsikt och tro, än den som PA bestämt vara allmänt gängse. Här lider alla palestinier. Men återigen, är det de kristna Bröderna som får betala det högsta priset.
De kristna ledaren håller tyst eller ”löper med”, för att göra PA och Hamas nöjda. Av rädsla naturligtivs. Följderna är kända. På detta sätt konserveras förtrycket mot de kristna, ifrån muslimerna. Väst tiger. Endast påven och israeliska människorätts-organisationer har haft modet att tala ut om ”naqban”.
Islam är det stora problemet på Västbanken och Gaza. Sharia ska enligt PA och Hamas bli den kommande lagstiftningen, som ska gälla i en framtida palestinisk stat. Vad detta betyder känner mina palestina Bröder i Honduras väl till. Låt oss stå upp för våra kristna Bröder!!
Johan. Jag läste vad du skrev. Men du verkar ha missat vad jag skrev. Bibeln som bok innehåller krg, ja. Men min poäng var inte om bibeln var pacifistisk utan om vi människor har rätt att ta till våld ens i försvarssyfte. Med tanke på Jesu ord så tycker jag det råder ganska lite utrymme för den kristne att ta till våld för att lösa en konflikt. Och visst vore det fantastiskt om polis och militä började lägga ned sina vapen och proklamera Guds fred istället! Jag tror verkligen att Jesu ord om fred och kärlek kan tränga in i det hårdaste av hjärtan och omvandla det till ett hjärta av kärlek.
peace! / Samuel Varg Thunberg
http://blogg.samuelvargthunberg.se
http://www.samuelvargthunberg.se
Israel och s.k. palestina är ju Bibelns land ,varför bor inte fler kristna där tillsammans med judarna?
Bäste Mats!
Pga att de har blivit undanträngda under den jordanska ockupationen av Västbanken 1948-67. Under denna muslimska ockupation blev de kristna fortsatt illa behandlade. De flesta, ca 75 % av Heliga Landets kristna, valde då att emigrera. De som stannade kvar fick vid den Palestinska Myndigehetens födelse 1994-kring Osloavtalet, uppleva än värre förföljelse.
Inne i Israel växer de kristna araberna som grupp. Enda landet i Mellanöstern där de kristna inte minskar som grupp. Något ”palestina-vänstern” antingen struntar i eller helt verkar ha förträngt. Tål att belysas.
http://www.christiantoday.com/article/palestines.christians.continue.to.suffer.persecution/5106.htm
Vi beder för Israel
God artikkel Ulf Ekman
Pressen og politikere gjør seg selv en bjørnetjeneste ved hele tiden å støtte opp om Hamas kamp (mål). Deres langsiktige mål er å få hele Israels landområde, inklusive Jerusalem som hovedstat. Husk at jødene har bare et lite landområde, som et norsk fylke, mens palestinernes trosbrødre, araberne har resten av Midtøsten. Hvorfor åpner ikke Egypt en humanitær korridor for palestinerne?
Hva vil ytterliggående politikere og venstrevridde journalister? Er det å sette jødene tilbake til den situasjonen som rådet i Europa under Holocaust, nemlig at jødene skal være statsløse og fritt vilt for antisemittisk hat? Jeg håper norske politikere tar til vettet og slutter med å støtte disse muslimske fanatikerne.
Fremskrittspartiet i Norge er det eneste partiet i Norden som riktig tar på alvor at Israel er omringet av fiender som f.eks hizbollah http://www.youtube.com/watch?v=UnsGkvrsBhY&feature=channel
Parileder Siv Jensen (Frp) er tøff
http://www.youtube.com/watch?v=ulrnIBVUeMY&feature=channel_page
Torsdag den 8.okt, etter hennes tale, fikk vi i Oslo smake noe av den galskapen som råder i Midtøsten. Ytringsfriheten er også truet her.
Til sist vil jeg på det sterkeste ta avstand fra overdreven militær aggresjon der det måtte forekomme av Israel. Men det er også sterkt frastøttende at barn sendes ut i gatekrigen i Gaza og nå også i Oslo. Hvert sivilt liv som går tapt er et for mye. Torsdag den 8.okt, etter hennes tale, fikk vi i Oslo smake noe av den galskapen som råder i Midtøsten. Ytringsfriheten er også truet her http://www.youtube.com/watch?v=28m7kKV2O_s&feature=channel_page
Til sist vil jeg på det sterkeste ta avstand fra overdreven militær aggresjon der det måtte forekomme av Israel. Men det er også sterkt frastøttende at barn sendes ut i gatekrigen i Gaza og nå også i Oslo. Hvert sivilt liv som går tapt er et for mye.
varför israel och palestina har konflikt? vad säger bibel?
Vi är väl många som stämmer in i att medias bild av detta krig är synnerligen ensidig. Därför vore det tacksamt om pastor Ulf Ekman klargjorde lite om de gränser och den agenda som Gud har satt för Israel. Det finns massor som läser denna blogg som inte är kristna och inte har en susning om, varken den andliga, historiska eller politiska konflikten. Du är ju en person med stor och djup kunskap i detta ämne. BERÄTTA