Det här skulle jag skrivit i måndags egentligen men detta med SSPX kom emellan. I alla fall så hade vi en så härlig gudstjänst med Berit Simonsson från Oasrörelsen. Hennes predikan var mycket bra (se den här). Hon talade om Jesu kärlek till oss, oberoende av våra prestationer och om vår trygghet i denna kärlek och att vi i Kristus har både medborgarskap, barnaskap och äktenskap. (Det där skall jag använda vid tillfälle:)

Det var första gången hon talade på Livets Ord och det tog inte många sekunder förrän hon vann allas hjärtan. Hon är så lugn och utstrålar en mild kärlek till Jesus och en smittande glädje. Hon är en duktig bibellärare som kan sin bibel och har en sådan enkel och verklighetsförankrad pedagogik utan åthäver, som verkligen går hem. Det blir klart, evangeliskt,  också fyllt av trosförkunnelse och med profetisk skärpa. Jag stornjöt av att sitta och lyssna.

Berit har i många år varit en pionjär inom Oasrörelsen, en karismatisk förnyelserörelse inom Svenska kyrkan. Hon reser runt i landet nästan varje helg. Förutom detta är hon kyrkoherdehustru, mor till åtta barn och sitter i Kyrkomötet för Frimodig kyrka.  Det kontaktnät hon har är stort och ibland de människor som kommer till Oasmöten finns också en hög procent frikyrkliga.

Här kan vi tala om enhet på gräsrotsnivå där ändå ledare från både kyrka och frikyrka finns med. Inte bara deras undervisning och levande gudstänster utan också deras olika böneinitiativ kommer också säkert att bära stor frukt för framtiden. Mer och mer finner vi varandra från olika sammanhang och det finns en härlig väldoft kring detta. Så roligt att ha Berit hos oss.