Precis som den helige Ande ofta är den bortglömda tredje personen i Gudomen så är Pingsthelgen ofta bortglömd bland kristna.  Den kommer bort i studentfester och skolavslutningar  av olika slag. Den sekulariseras till att bli ”hänsyckningens tid”, då med tanke  på förälskelser, vigslar och att våren exploderat i grönska. Och så förstås alla konfirmationer eller kanske en snabbsemester.

Hela tanken på att fira något viktigt i kyrkan verkar har kommit bort i väckelsekretsar som tyvärr ofta har kastat ut barnet med barnvattnet. I rädslan för stelbenthet och tomma ceremonier har man istället  ingenting eller skaffat sig sekulära ceremonier. Vi firar varandras födelsedagar, församlingarnas olika jubiléer och Mors och Fars dag samt en mängd nya märkesdagar, Livets söndag m.m. Allt detta är helt i sin ordning men frågan är om vi inte håller på att införa en helt annat kyrkoår med mer självpåhittade saker att jubilera kring.

Det finns mycket att celebrera i kyrkan men framförallt tre stora högtider: Jul, Påsk och Pingst. Eller för att använda bättre ord: Jesu Kristi födelsefest, Passionsveckan och Kyrkans födelsedag. Med andra ord: Det är viktigt att fira och påminna sig ständig om Inkarnationens verklighet, om priset Jesus Kristus fick betala för våra synder, hans ställföreträdande död och hans uppståndelse och himmelsfärd (som är mer än värd en eget firande), och Andens utgjutelse över lärjungarna i den Övre Salen och församlingens födelse. Den troendes hela liv rör sig mellan dessa tre så viktiga och helt gigantiska  händelser.

Varför skall vi fira? För att ständigt påminna oss! För att uppliva verkligheten av dessa händelser i våra egna liv! För att djupare skåda in i dessa hemligheter som blivit uppenbarade för oss! För att åter och åter igen tacka Gud för allt han gjort för oss! För att förena oss i den lovsång och tillbedjan som ständigt pågår inför Guds tron där Lammet prisas och äras! För att ta del av dessa andliga sanningar så att de ger ny kraft in i våra liv till att leva ut allt detta underbara i vardagen. Inte minst gäller detta Pingst som är den högtid som påminner oss om vad som har givits oss genom det nya överflödande livet i Anden, något som Herren vill att i skall leva i varje dag.

Det är dags imorgon att fira den Tredje personen i Gudomen, Gud den helige Ande! Utan honom finns inget kristet liv.