Semestertider är inte bara tider av vila utan det sker även kriser i äktenskap som kan sluta i uppslitande skilsmässor för många svenskar.Det finns statistik som säger att i USA slutar 50% av alla äktenskap i skilsmässa och 51 % av alla evangelikala äktenskap i skilsmässa. Då skulle de kristna äkenskapen brytas sönder oftare än de övriga. Om dessa siffror stämmer vet jag inte exakt men är det så, och det verkar troligt, då är statistiken skrämmande. Mycket skrämmande.

Att det moderna samhället betraktar äktenskapet som en slit och släng vara eller ett historiskt skede som är överspelat verkar mer  och mer uppenbart. Det är en oerhörd fight om äktenskapets bevarande i dessa tider.

Att skilsmässor händer är  tragiskt, men så sker i en ofullkomlig värld.  Av olika skäl går mänskliga relationer sönder. Att  sådana situationer måste behandlas kärlekesfullt och pastoralt är naturligitvis ytterst nödvändigt. Vad som däremot allt oftare händer är att man tar skilsmässor för givet, som något normalt, eller ännu hellre, man ser det som en snabb utväg ur sina problem.  Samhällsutvecklingen har förvandlat det som i människors ögon förr var otänkbart eller en sista nödutväg  i en katastrofal situation till en bekväm bakdörr.

Det kristna äktenskapet är inte fullkomligt eller problemfritt. Det ligger emellertid en styrka och en välsignelse i det genom att det har en sakramental karaktär. (Med sakrament menas ett yttre tecken som förmedlar en inre verksam nåd.) Äktenskapet är ett förbund som verkligen instiftat av Gud och bekräftat av Jesus själv.Gud ger sin nåd åt och smörjelse till äktenskapet. Det bygger på Guds förbundsord. Det är inte enbart ett samhällskontrakt utan en djup och varaktig  förening som är initierad och välsignad av Gud. Gud förenar två  makar med varandra i förbundstrohet och ger dem den nåd som behövs att leva ut denna förening i livslång trohet.  Äktenskapet som sådant är ett skydd för alla individer som ingår det. Troende måste komma tillbaka till att det är Gud som handlar i äktenskapets ingående, inte bara de två som gifter sig med varandra.

Mer än någonsin måste vi se att skilsmässor tillfogar alla parter oerhörd smärta. Inte minst gäller detta barnen. Det var därför Jesus var så mån om äktenskapets bevarande och effektivt stängde dörren till skilsmässa som möjlighet för att fly undan sitt ansvar och sina problem. Äktenskapet kräver obrottslig trohet. Det är byggt på trohet, inte bara passion och känslor. Efter överlåtelsen till Jesus är äktenskapet den djupaste överlåtelsen en människa kan göra. Det är en överlåtelse till att vilja leva med och för sin livspartner hela livet. Oavsett hur det känns för stunden eller hur livet utvecklas.

Det är ingen tvekan om att alla relationer, hur djupa den än är går igenom kriser. Det är därför det är så viktigt att se att det ytterst sätt är Gud som bevarar äktenskapet. När två makar älskar Honom, har Jesus som Herre, böjer sig under hans vilja, ödmjukar sig inför varandra, förlåter varandra och ber för varandra så finns det en underbar nåd som hjälper dem att hålla samman och leva sina liv tillsammans trots mänskliga brister. Det går att hålla ihop hela livet, med Guds hjälp!