Har just blivit intervjuad i Pingstkyrkan i Uppsala. Det är föreståndardagar och samtalen ingår som en del i detta.  Igår var det ärkebiskop Wejryd och idag alltså jag. Vi fick samma frågor men svaren är nog väldigt olika. Det var en bra form för dialog, debatt och samtal, att göra två intervjuer på detta sätt och ställa samma frågor. Det skapar tillfälle att tänka efter för de som lyssnar och för de som intervjuas att hinna förklara sig lite mer än att bara munhuggas som det ofta kan bli i debatter.

Det var stor värme i kyrkan och det kändes kärleksfullt och förväntansfullt och väldigt avslappnat att samtala med pastor Dan Salomonsson som för övrigt gör ett mycket bra jobb som pingstpastor i Uppsala.

Frågorna kom att handla om förändringen i det andliga klimatet, förändringar på Livets Ord,  synen på Pingströrelsen och framtiden, Israel och naturligtvis också det brinnande aktuella med Svenska kyrkans kommande beslut att viga homosexuella och därmed ändra på äktenskapsdefinitionen.

Man flyttar alltså urgamla råmärken, förändrar teologin och anpassar sig smidigt till mer politisk korrekthet, även om man vill förneka det sista. För mig är det obegripligt och också orimligt att man så ytligt kan glossa över inte bara ett antal klara bibelord utan också helt kasta överbord en 2000-årig kristen konsensus angående synen på homosexualitet. Det sätt varpå teologen Jesper Svartvik lägger ut texten är mycket magstarkt. Det känns lite gymnasieaktigt ogenomtänkt och allmänt bortförklarande, som om man inte gjort läxan utan bara hittar på, när han påstår att 3 Mos. 18:22 inte skulle handla om homosexualitet eftersom en man inte kan ligga med en annan man på exakt samma sätt som med en kvinna. Det verkar ytterligt konstruerat, nästan bisarrt.

Mot denna bakgrund, Svartvik sitter i Svenska kyrkans läronämnd, menar tydligen ärkebiskopen att det Paulus skriver inte handlar om homosexualitet utan enbart om pedofili.  Här kan man tala om att läsa in saker i texten som inte står där. Det är nog ingen tvekan om att vi har ett politiskt-religiöst samarbete där maktens män driver igenom sina agendor och använder  forskare för sina syften. Det verkar också som man inom Svenska kyrkan så gärna skulle vilja vara först med allt och internationell trendsättare. Istället kommer man att bli internationellt isolerad.

Nåväl, det finns stora och breda lager av kristna över hela världen som tänker annorlunda, som inte fallit till föga för en teologisk liberal agenda. Det är knappast som man menar, att det skulle röra sig om en liten konservativ rest som är emot allt nytänkande. Dessa olika grupperingar av bibeltroende och Jesus älskande håller på att finna varandra över hela världen.

Här kan du se samtalet från i morse.

Här kan du läsa mer om samtalet.