Ja, så har vi seglat in i det nya året och det tar lite tid att vänja sig vid att skriva 2010. Jag har skrivit 2009 av bara farten några gånger. Det händer varje år. Personligen har det varit några lite lugnare dagar med en del skrivande och förberedelser för denna termin, samt en del pastorsträffar, men nu tar allt fart igen. Det var härligt med en uppstart i församlingen igår och att kunna tala om kraften i levande trosfyllda ord. Om det är något vi behöver fokusera på i år så är det att tro Gud om att kunna skapa ett postitivt, kärleksfullt klimat mitt ibland negativa omständigheter. Vi har ju så lätt att förena oss med vår köttsliga natur som bara drar oss neråt om vi tillåter det.

Att skapa en kritisk, gnällsjuk och självcentrerad atmosfär, det ligger liksom för oss och går av bara farten. Det behövs ingen ansträngning för detta. Vi behöver, som Skriften säger, verkligen akta på oss själva och på våra ord, så att ord av liv, läkedom, vederkvickelse, uppbyggelse och välsignelse kommer från oss och hjälper andra. Det går inte  automatiskt men det går med Guds hjälp.

 Jag tycker  om vad Paulus säger i Rom. 10:8-10 där han talar om att Ordet är oss nära, i vårt hjärta och i vår mun. När Guds ord bor rikligen ibland oss och får fylla vårt hjärta då blir det till slut så, att det hjärtat är fullt av det talar munnen. Då blir vårt muns tal läkedom för både själ och kropp. Här missar vi ofta alla men det är en sådan nåd att kunna ta våra ord till Herren, be om förlåtelse för det som är onyttigt och felaktigt och be Herren både förlåta och att förändra dem. När våra ord kommer ur vårt hjärta, ur hjärtats tro, förmedlar de liv och välsignelse till andra. Sådan trosfyllda, levande och kärleksfulla ord formar också framtiden och kommer att skapa ett bättre 2010.