Jodå, Gud älskar dig som du är. Han har skapat dig och oberoende av vilken situation du befinner dig i, vill han utgjuta sin kärlek över dig. Gardell gör ett nummer av detta med Guds kärlek i sitt högst märkliga och teologiskt djupt felaktiga TV-program om Gud. Han har ett inslag där han har fått tag på en ytterst kort snutt av en predikan av mig, naturligtvis klippt ur sitt sammanhang och jag antar att han skulle vilja få det till att jag påstår att Gud egentligen inte älskar människor. Mycket märkligt! Men det gör verkligen Gud!

Gud älskar oss syndare just där vi befinner oss men han älskar defintivt inte synden eller automatiskt allt vad vi gör. Han vill att vi alla, inklusive Gardell, skall vända om från synden och erbjuder oss istället frälsning, att bli räddade av Honom. Det var vår synd som tvingade Jesus att spikas upp på korset. Jesus sonade våra överträdelser för att vi skulle kunna bli förlåtna och räddade. Det Gud gjorde för oss i Kristus på korset är kärlekens största gåva och han vill att vi skall ta emot denna nådesgåva i tro. Då blir det en verklighet i våra egna liv. För att kunna göra det krävs att vi ödmjukar oss och vänder om från våra egna irrvägar och accepterar vad Gud gjort för oss i Kristus på korset. Inget av detta nämndes i Gardells program. Däremot kanske det attackeras i kommande program.

Att Gud skulle vara maktgalen och hata och förbanna är så fel och något Gardell verkligen fått om bakfoten. När han beskriver Gud som knepig, schizofren och halvpsykopat ser det nästan ut som om Jonas njuter. Vad han gör är att han som riksgycklare nu också blir rikshädare. En sorglig lott.

Gardell predikar ett syndlöst evangelieum som inte är ett evangelium alls. Det är en ganska billig propaganda Gardell förfaller till. Han blir tröttsam i sina försök till provokationer när han säger att hans gud är en svart lesbisk kvinna som vaggar omkring i himlen och kokar makaroner åt den som vill ha. (Låter lite som boken ”The Schack”, men förgrovat och förvrängt). Han har ägnat sig åt att konstruera en egen gud. Tyvärr långt borta från Bibelns Gud, hur mycket han än försöker strö in lite bibelcitat.

Gud älskar oss och därför sände han Jesus till oss. Poängen är att Jesus kom för att frälsa oss syndare, just därför att vi har behov av att både få förlåtelse för och bli av med synden i våra liv. Gud vill alltså förvandla oss och göra oss till något vi inte automatiskt är från början, nämligen Guds barn och Kristi avbilder. Detta är något som jag inte kan se att Gardell egentligen vill tala om. Hans beskrivningar blir därför högst summariska, selektiva och djupt felaktiga i sin slutsatser.

Jonas vill tydligen vara kvar i sin livstil och få full acceptans för detta. Han talar om en annan slags religion, inte om Guds usträckta hand som når oss för att frälsa, rena och fövandla oss.

Förutom ett förvirrat och faktiskt ganska tråkigt program så är det alltså ett rakt igenom falskt budskap han försöker förmedla till svenska folket. Hans lära framstår som en modern variant av libertinsk gnosticism.

Men, som sagt, Gud älskar dig verkligen som du är och där du är! Han älskar dig och mig i Kristus. Just därför vill han förlåta, rena, upprätta och förvandla dig och mig. Han vill ta dig och mig från den väg som leder till förtappelsen, genom frälsningen i Kristus, till himlen. Så stor är hans kärlek till dig och mig och till alla människor, inklusive Jonas.

En sak till… att slunga förbannelser är fullständigt ovärdigt kristna. Varje människa bör behandlas med respekt!