De senaste dagarna har media uppmärksammat den intensiva debatt som pågår mellan EU och Italien angående EU:s ovanligt korkade försök till krucifixförbud i italienska skolor. Nu skall Europadomstolen tänka lite till. Eller kanske börja tänka? Den ovanligt starka reaktionen bland vanligt folk i Italien chockade nog sekulariseringsteknokraterna i Bryssel.

Överallt pågår, öppet eller smygande, avkristningsförsök i Europa. På många ställen verkar det som om man jobbar i medvind. I Sverige kan jag bli lite förundrad över att många kristna är så tysta. Det verkar finnas en utbredd likgiltighet som i längden är farlig. Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner sa någon. Ondskans framfart inte beror på onda människors ondska utan på goda människors tystnad inför ondskan.

Likgiltiga kristna är ingen uppmuntrande syn. Ibland hör jag en märklig variant av detta. Det finns en slags överandlig sväng på detta som lite förmanande talar om att man inte skall döma, inte vara negativ och faktiskt inte engagera sig, utan bara se på Jesus och tro att han tar hand om det hela. Detta oengagemang är faktiskt obibliskt, se bl. a. Ef. 5:11. Det är fel utläggning av vad det innebar att döma. Man kan både analysera, bedöma och ha en avvikande åsikt som man offentliggör utan att vara felaktigt dömande. Man kan faktiskt protestera.

Vi lever i en tid då det postmoderna tänkandet nästan slagit ihjäl det profetiska ordet och kristna hukar sig ofta snabbt för att inte bli utsatta för just epitetet ”dömande”, ”reaktionär” eller något annat man inte vill bli stämplad som av världen.

Det är därför uppfriskande att se reaktionerna i Italien. Man vill verkligen inte plocka bort Jesus från offentligheten. Detta är mycket bra. Vi borde göra likadant. Fram med korset och låt det synas!

Nu kan jag nästan tänka mig att någon svensk kristen ivrare börja klaga på krucifixet och mena att sådant skall man inte ha alls. Oftast med motiveringen att Jesus inte hänger där längre. Det tror jag faktiskt alla kristna vet. Vi vet att han är uppstånden. Krucifixet däremot påminner oss alla, inklusive den mest sekulariserade, att Jesus faktiskt spikades fast för våra synder. Varje gång vi ser ett krucifix så får vi en tydlig bild, både av vad Gud gjort för oss och vad han erbjuder, nämligen syndernas förlåtesle och evigt liv. Det är klar att avkristningsdemagogerna vill ta bort detta över hela Europa. Dom kommer knappast att lyckas i Italien.