Ovanligt vackert väder, som ett leende från himmelen, betydde mycket i lördags. Efter så mycket förberedelser blev det en ovanligt lyckad Jesusmanifestation.  Det var en packad dag, massor av aktiviteter och mycket glädje.

För tredje året i rad var det en ökning av antalet besökare och medverkande, ca 25 000. Det är inte dåligt i Sverige! Samlingen i Kungsträdgården var ju höjdpunkten och väldigt stark, om än något lång. Jag tycker höjdpunkten var när alla böjde knä och bad för Sverige.

Man får nog komma ihåg att detta är något alldeles unikt i Sveriges moderna andliga historia och något som bådar mycket gott för framtiden. Visserligen har en och annan förstå-sig -påare redan varit framme och levererat sin kritik men de som var med, och de som gjort så mycket för att förbereda  allt detta, har en djup tacksamhet till Herren att det hela över huvudtaget gick att genomföra. Ett stort tack till alla frivilligarbetare och ansvariga som jobbat så intensivt!

Det var en stor frid över hela arrangemanget och mycket glädje. Att så många troende ställe upp för tredje året i rad tyder på en ökad överlåtelse och stor andlig hunger.  Detta är  en mycket bra början till ett nytt och viktigt skede i Sverige.

Nu är tanken att Jesusmanifestationen skall delas upp och finnas på 25 platser samtidigt nästa år. Det kräver ett oerhört engagemang och en vilja att genomföra detta. Men visst kan det gå! Det bygger på att lokala krafter och starka eldsjälar får med sig de olika kyrkorna i de olika landskapen. Men, varför inte? Låt oss tro Gud om det!

I en tid då den kristna tron blir marginaliserad. Då en del kristna verka ha som sport att ständigt munhuggas med varandra och verkar ödsla sin energi på ett konstant negativt ifrågasättande av allt och alla så kan nog 25 Jesusmanifestationer fungera som katalysatorer att få troende in i andra och mer positiva banor. Vi behöver samlas kring Jesus, kring Guds ord, kring evangeliet och nöden för de förlorade, oavsett om vi håller med varandra om allt. Att det går om man vill såg vi i lördags.

Jesusmanifestationen var en stor uppmuntran för många, som verkligen blir frimodigare av att se andra troende vara ute på gator och torg och upphöja Jesus. Det händer också verkligen något i den andliga atmosfären när 25000 ber samtidigt och vi blir synligare än någonsin. Inte dåligt!