Igår hade vi en sällsynt lyckad dag i Jerusalem.  Alla bussarna har varit ute och cirklat runt i Jerusalem och man har besökt ett antal viktiga platser som Övre salen, de judiska kvarteren i Gamla stan, Yad Vashem, Betlehem, m.m. Det var påtagligt berörda resenärer som återkom till sina hotell på eftermiddagen.

Mitt på dagen samlades vi alla uppe på Hertzelberget och Knessets talman, Reuven Rivlin, kom och talade till oss. Han är Jerusalembo i den nionde generationen och höll ett passionerat tal om Israels historia, nutid och framtid. Det var stort jubel bland folket.

Sedan var det dags för kvällsmöte och jag trodde, efter en viss erfarenhet under alla år, att jag skulle finna en lätt utpumpad skara i den stora salen på hotellet. Men icke, det var en fantastisk stämning och jag trodde taket skulle lyfta under lovsången, ledd av Bosse Järpehag.

Det var härligt och väldigt öppet att predika för denna skara, som faktiskt kommer från alla kontinenter och med inslag också av lokala troende som gästade oss. Jag talade om att trots allt det fantastiska som denna stad fått se under årtusendena, allt från Abraham, konungarna, profeterna och prästtjänsten i templet så finns det två händelser som övergår allt annat fantastiskt som har skett i här. Det ena är Jesu försoningsdöd, hans uppståndelse och himmelsfärd. Det andra är den Helige Andes utgjutande och kyrkans födelse på pingstdagen. Hesekiel talar om en dubbel ström som flyter ut från templet och ger liv åt allt. Andens utgjutelse är en ström från himmelen, som fysiskt hände här i Jerusalem, som ger liv åt allt och alla som kommer i beröring med den. Den historiska pingsten kan också bli en personlig Pingst och den gåva som Gud ger, den uppenbarelse som han förmedlar, den frälsning har erbjuder kan sammanfattas i ett ord; liv. Liv i överflöd, evigt liv, liv från ovan, liv i Anden, fullhet av liv. Jesus kom för att ge oss liv, för att göra oss levande.