Igår kväll, måndag, var jag med om något roligt. I Mariakyrkan i Sigtuna har man startat en serie som heter ”Biskopen samtalar”. Det är prästen Maria Eckerdal som blivit inspirerad av kopternas ledare i Egypten, Shenouda, som varje torsdag i Kairo svarar på frågor från publiken. Jag har faktiskt varit där en gång när vi bodde i Israel. Det var fantastiskt att se en proppfull koptisk kyrka, flera tusen personer, mitt i centrala Kairo. Shenouda satt vid ett bord och högvis av skrivna lappar kom fram och han svarade snabbt och elegant på fråga efter fråga om allt man kan tänka sig i andliga och teologiska frågor. Det var mycket fascinerande.

Igår kväll i Mariakyrkan i Sigtuna var det inte lika mycket folk 🙂 men det var ändå en välfylld kyrka. Jag hade blivit inbjuden att tillsammans med förre ärkekbiskopen Gunnar Weman, för att svara på frågor från publiken. Det var mycket roligt att få delta i detta samtal med honom. Det var ett bibelsamtal, inte en debatt, så det skulle handla om det centrala i tron, inte om alla turer och åsikter kring Livets Ord. Maria Eckerdal hälsade välkommen med en kort inledning, sedan inledde ärkebiskopen och sedan höll jag en kort inledande minipredikan och så blev det dags för frågor.

Under en och halv timma besvarade vi frågor som kom in på små lappar. Det var andäktigt tyst i kyrkan och en koncentrerad uppmärksamhet. Kyrkvaktmästeren sa till mig efteråt att han blev rörd över att människor kunde sitta så uppmärksamt så länge och höra svar på frågor från Bibeln och om evangeliets innehåll.

Det var frågor om synd, om syndernas förlåtelse, om Treenigheten, om synen på Bibeln, om omvändelse, om bön och bönesvar, om helande, om det eviga livet, om helvetet om vad som skiljer eller förenar Livets Ord och Svenska kyrkan, om vad Jesus menade med härlighet och enhet i Joh. 17, m.m.

Det var så givande att sitta tillsammans med ärkebiskopen och växelvis besvara frågor, att komplettera varandra och samspela. Jag har jag med jämna mellanrum varit med om  offentliga debatter, frågestunder och samtal och frågar ju ofta ut människor i mitt TV program ”Kväll med Ulf Ekman” på kanal 10, jag tycker om det,  och jag måste säga att det var ett mycket lyckat, ja, välsignat samtal igår. Det var en så god stämning och frågorna som kom var så seriösa och bottnade i en klar längtan efter att få svar och klarhet i viktiga frågor, inte i stridslystnad eller längtan efter att sätta dit någon. Det var ett mycket bra sätt att presentera evangeliet.

Efteråt kom en kvinnlig läkare fram till mig och sa: ”Detta var ju riktig kristendom:” Roligt!