Jag passar på att slänga in ett blogginlägg till idag då jag nu kommer att ha en lite mer osäker tillvaro när det gäller uppkopplingar, på flygplan och i Brasilien.

Till påsk kommer jag att göra något roligt. Jag skall leda en påsk retreat på vår församlingsgård Ribbingebäck utanför Uppsala. Du är välkommen att vara med om du vill!

Vartannat år brukar jag leda gudstjänsterna inne på Livets ord vid påsken och vartannat år har jag varit i Israel över påsk för att själv tränga djupare in i vad som egentligen händer under Passionsveckan. Detta ser jag fram emot att dela med mig av under den kommande retreaten.

Det blir en delvis tyst retreat vilken innebär att vissa timmar tillbringar vi i tystnad och bön över vad som händer just den timman i Jesu lidandes historia. Det är svårt att täcka allt detta i våra vanliga gudstjänster så jag ser fram emot att gå in mer på djupet och att följa Jesus på detta sätt steg för steg genom Via Dolorosa fram till Golgata och ha god tid på sig att be och reflektera över vad som händer.

För några år sedan började jag vandringar utmed Via Dolorosa i Jerusalem och det blev mycket något som  många uppskattade. Vi följde de 14 stationerna ända fram till graven. (Vi har också gjort en DVD från Jerusalem om denna Golgatavandring.) Nu går vi samma väg tillsammans genom bibel och bön, både i ensamhet och gemensamt på Ribbingebäck i Påsk.

Det är något alldeles speciellt att följa Jesus på detta sätt och min förhoppning är att Jesu korsdöd och hans uppståndelse skall blir riktigt levande för oss och att hans försoningsverk skall betjäna oss djupt dessa dagar.

Vi kommer att fira nattvard varje dag. Vi börjar på Skärtorsdagen i den Övre Salen och så går vi vidare i den den Passionshistoria som alla kristna bör leva intensivt i, inte minst under Påsktiden. På söndagen jublar vi över Jesu uppståndelse, har en förbönsgudstjänst och förväntar att Jesus uppståndelsekraft skall beröra dig. Sedan firar vi med en härlig gemenskapsmåltid tillsammans och fröjdar oss över vad Herrn gjort.

Du är mycket välkommen att vara med om det ännu finns plats kvar för dig. Du kan kontakta Livets Ord om du är intresserad så skall vi hjälpa dig.