Nu börjar den vecka som förändrade världen. På grund av den splittring som finns i stora delar av kristenheten har många av oss helt slutat att överhuvudtaget fira påsk. Vi blir lätt upptagna med bara vårt eget.  Ytterst sett är detta ett utslag av överindividualiserad sekularisering bland kristna. En annan pastor sa till mig; Långfredagen är den gudstjänst på året vi har minst besökare.

Det är med andra ord dags att på allvar återerövra Påsken.   Om det är någon gång Guds folk skall komma samman så är det under Påsken. Det kan vi göra på en mängd olika sätt men ingenting är starkare och djupare än att fira Påsk tillsammans och genomleva vad den verkligen är.

Ibland kan man höra rätt ytliga kommentarer om att vi inte behöver detta eftersom vi måste leva på ”rätt sida av Påsken”. Det är att inte skilja mellan påsken kronlogiskt och teologiskt. Andligt sett lever vi ständigt framför korset, Jesu död och uppståndelse, som är universums centrum. Guds lamm, det slaktade, med sårmärken, står inför tronen i himlen för evigt, Upp. 5:6.

Idag är det Palmsöndagen då Jesus rider in i Jerusalem, både för att inspektera staden och rensa templet och för att sedan bli, som ett felfritt offerlamm, inspekterad i fyra dagar innan han sedan offras som ett fullkomligt försoningsoffer för världens alla synder.

Det är en makalöst unik och oerhört viktig vecka för mänskligheten som också tar stort utrymme i varje evangelium. I Johannesevangeliet är det ca en tredjedel av hela evangeliet. Att följa Jesus denna vecka och sedan hela Långfredagen är inte en tung plikt. Det är en stor glädje och en rikedom som varje ny generation kan få upptäcka på nytt. Missa inte detta unika tillfälle att genomleva vad Herren har gjort för oss.

Påsken stärker dig, fördjupar dig, förändrar dig och upplivar dig! Inget kan vara viktigare än att kontemplera vad han har gjort för oss. För mycket kristendom går ut på vad vi skall göra och många blir trötta och uppgivna eller lagiskt självupptagna. Påsken befriar oss från allt sådant! Fira Påsk, hela Påsken! Och fira den i kyrkan med andra kristna. Där finns fullheten!