Vårseminariet blev lyckat. Det var verkligen välsignat att undervisa om  seger, helgelse och lidande. Efteråt har jag fått ovanligt mycket positiva kommentarer.

Kalla fakta körde sina grejer, hemliga kameror och allt, om Frälsningsarmén i söndags och sedan har veckan varit full av kommentarer i media. Stefan Swärd skriver som alltid bra, Stefan Gustavsson likaså. Själv har jag varit fullt upptagen med ledare för våra center och annat och inte hunnit kommentera. Dock kommer en ledare i Världen Idag imorgon om detta.

I en lektion, på lördagen, i seminariet tog jag upp den ökade sekulariseringen och dess effekter i Sverige. Kalla faktas sätt att rapportera är väl ett utslag av detta.  Det är ju inte någon hemlighet att kristna läser och tror på Bibeln. Det är inte heller någon hemlighet att NT talar om utlevd homosexualitet som synd. Det har kyrkan alltid trott. Homosexuella biskopar och präster som öppet lever i sådana förhållanden sanktionerade av sitt samfund är ett nytt fenomen och ett klart avvikelse från klassisk tro.  Där är nog alla överens om att deras sätt att läsa texterna avviker från hur kyrkan läst detta i snart 2000 år.

Att följa en klassisk biblisk linje i denna fråga är inte vare sig homofobi eller hat. (Däremot kan det generera hat. Det har visat sig på bloggar och Twitter denna vecka.) Det handlar djupast om att vara trogen den bibliska uppenbarelsen och Jesus Kristus själv. Det handlar också om en förståelse vad som djupast kan hjälpa, förlösa och befria oss människor. Att ha en annan åsikt än den gängse sexualliberala, hur lite den än verkar tolereras, kan mycket väl föras fram med kärlek, empati och tolerans av oliktänkande människor. Att man inte håller med innebär knappast att man är full av fobier. Det handlar om att man inte håller med . Sakliga argument behöver lyftas fram i en alltmer känslomässigt infekterad och gällt högröstad debatt som lätt förfaller till hot och hat och demonisering av meningsmotståndarna.

Inte heller kan man  insistera på att vare sig samhället eller enskilda teologer har rätt att förvanska kyrkans tro eller tvinga kristna att dansa med i alla sekulariseringens virvelvindar.