Nu har jag haft två onsdagskvällar med bibelstudium utifrån Romarbrevet. Förra gången var det en översikt över hela brevet och igår kväll började vi vers för vers, från Rom1:1 till Rom 1:17. På detta sätt tänker jag ta mig igenom brevet vers för vers. Det var mycket roligt igår kväll och det verkar som de som kom verkligen hakar på.

Vid båda onsdagarna har det kommit ca 400 personer vilket man nog får anse är mycket bra i Sverige idag när det nu inte längre alltid finns möten mitt i veckan i många församlingar. Det säger också något om suget efter att gräva djupare i Guds ord.

Tanken är att det är ett absolut minimum av musik och pålysningar och sedan ca en timmes bibelgenomgång och sedan är det slut. Vi har ju andra gudstjänster med lovsång, betjäning i bön, förkunnelse, nattvard, etc, som möter olika behov.

Detta tillfälle är tänkt som en möjlighet att koncentrera sig ordentligt på bibeltexten, följa med, studera och upptäcka evangeliets sanningar genom Paulus förkunnelse. De som är församlingsmedlemmar och är med i cellgrupper kommer också att kunna läsa Romarbrevet parallellt och ge utrymme för samtal i grupperna.

Vi hoppas att på olika sätt kunna doppa hela församlingen i Romarbrevet detta läsår.En av fördelarna är att man inte fastnar i enskilda favoritversar utan får klart för sig både hela sammanhanget och ser djupare på sådant som man kanske annars frestas att hoppa över. Med andra ord ett uppsving för läseriet:)

Varför just Romarbrevet? Det har varit en dröm jag haft i många år att, tillsammans med församlingen, få gå igenom detta brev vers för vers. Visst finns det avsnitt i Romarbrevet där vi kanske inte blir lika ingående som igår kväll men vi kommer i alla falla att ha läst oss igenom det tillsammans.

Aposteln Paulus brev till Romarna är ett centralt, viktigt och teologiskt mättat brev där han i saklig, organiserad form presenterar sitt evangelium, som han kallar Guds evangelium, Rom. 1:1, till alla kristna i alla tider. Uppenbarelsen om Guds rättfärdighet genom evangeliet som är Guds kraft till frälsning för var och en som tror, (Rom. 1:16-17 brevets tema), är lika aktuell idag som då det skrevs. Historiska personligheter som Augustinus, Luther och Wesley präglades alla starkt av detta brev.

I en tid då evangeliet riskeras att spädas ut, utmanas av  nyckfullt trendtänkande, stark pragmatism och en allmän likgiltighet inför grundläggande andliga sanningar känns Romarbrevet desto mer aktuellt. Evangeliet kan inte reduceras till några andliga principer eller till känslomässiga upplevelsetoppar utan innehåller allt det som Paulus reder ut i detta stora brev.

Jag gör inte anspråk på att kunna utveckla allt detta men jag tror att det finns mycket för oss alla att upptäcka och fördjupa oss i. Inte minst att återvinna hungern efter mer bibelstudier och behovet i vår tid att bli fast grundade i tron på Kristus genom Ordet.