Så närmar det sig och blir Jul igen. Att följa kyrkoårets växlingar blir bara mer och mer fascinerande. Förr visste jag inte mycket om att Adventstiden är en fastetid, en förberedelsetid för att göra upp i sitt liv, att pröva sig och omvända sig inför firandet av Jesus födelse. Adventstiden ser ju också fram emot den stora Ankomsten, Återkomsten, då Jesus Kristus skall komma tillbaka vid historiens slut. Därmed blir Advent, väntan på hans ankomst, en tid för att be, begrunda och omvända sig också inför den dom som kommer att ske och som kommer att beröra oss alla. Aposteln Paulus talar i 2 Kor 5:10 om att vi alla en gång skall träda fram inför Kristi domstol.

Men Julen, bortom all kommers och uttjatade musikslingor som envetet repeteras, åter och åter, på varje köpcentrum, är egentligen gigantisk. Att Gud, den Väldige, den Evige, kom till oss i och genom ett litet värnlöst barn talar till oss på ett så starkt och samtidigt avväpnande sätt. Och änglarna, som emot alla odds, fyller himlarymderna och nejderna runt Bethlehem med sin nästan trotsiga lovsång, sitt ”Ära vara Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag”. Det är ett budskap som inrymmer hela spännvidden i den mänskliga existensen och ger oerhört mycket hopp.

Och ängelns budskap: ”Idag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad och han är Messias, Herren” har i sig hela Evangeliet: Frälsaren har kommit.  Han är Konungen. Han är Gud, född som människa, för vår skull.

Och sedan uppmaningen: ”Ni skall finna ett nyfött barn.” Det går faktiskt också idag att finna Jesus, Precis som herdarna och de vise männen gjorde då, kan vi verkligen finna, se, ta del av och erfara Honom och det han kom för, vår frälsning.

På många ikoner avbildas Jesusbarnet inlindat i en krubba. Men krubban ser ut som en grav och inlindningen liknar  en liksvepning. Jesus kom till jorden med syftet att dö för oss. Han är Lammet som slaktas för våra synder och hans blod blir utgjutet för våra överträdelser på Golgata kors. Jul och Påsk hänger för evigt ihop.

Det är denna gigantiska händelse, nämligen detta barns födelse, inkarnationen, då Gud så fysiskt, så unikt, träder in i historien som vi idag firar, jublar över, tillber, faller ner inför, begrundar, skådar och tar emot. Detta är Jul! Jesu Kristi härliga födelsedagsfest!

På grund av Människoblivandet kan vi ha frimodighet och tillförsikt att också önska varandra ett Gott Nytt år 2016 och verkligen mena det! Enligt Guds löften har vi i Kristus både en framtid och ett hopp!

Så en verkligt välsignad Jul och ett Gott Nytt år till er alla!

Nu gör jag ett litet uppehåll, låter friden sakta sänka sig ner och firar denna högtid ordentligt. Sedan återkommer jag på bloggen efter nyår. 2016 lär på många sätt bli ett mycket intressant år!