Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Sökfrågan innehåller felaktigt antal platshållare (2) i jämförelse med hur många argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 4006
Dagens Andakt | Ulf Ekman

DAGENS ANDAKT


2020-11-24

Bröders svek

Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.
Matt 24:10-12
Kärleken kommer att svalna, kallna, även ibland de kristna. Bröder, eller f d bröder, som själva fallit och lämnat gemenskapen med Jesus, kommer ur avfällighetens och avundsjukans bitterhet att förråda sina bröder likt Judas som förrådde sin Mästare. Detta är kanske det obehagligaste av allt. Inte att världen hatar och larmar. Inte att okända eller till och med religiösa attackerar, utan att de som förut var varma, älskade Jesus och följde honom nu vill dölja sitt avfall genom att förråda dem man förut hade gemenskap med.

Laglösheten kommer att tillta även i församlingen. Det betyder att man tar lagen i egna händer och gör som man själv vill. Människan blir sin egen lag och sin egen herre. Den anden är redan verksam och arbetar på att breda ut sig. Det innebär att man gärna hör en predikan och gärna vill bli välsignad eller berörd av Gud, men inte vill lyda honom. Och om en annan broder förmanar blir jag arg och vill ge igen. Denna längtan att ge igen, att skada dem jag tycker man blivit illa behandlad av, är den ande som kommer att driva fram förräderier. Detta kanske är den mest tragiska av alla synder. Men även för den finns det förlåtelse. Det fanns inget hat i Jesu ögon, ingen bitterhet i hans blick, när Judas kysste honom. Hatet kan nämligen konsten att kyssa. Även för Judas fanns förlåtelse, men han tog den inte. Även för dessa som i framtiden kommer att förråda och skada sina bröder finns förlåtelse. Gud give att de tar emot den.

Bön

Herre, bevara mig ifrån avfällighet, förhärdelse och fall. Beskydda mig ifrån det hat som vill riva ner och förstöra. Låt kärleken växa i den yttersta tiden. I Jesu namn. Amen.