Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Sökfrågan innehåller felaktigt antal platshållare (2) i jämförelse med hur många argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 4006
Dagens Andakt | Ulf Ekman

DAGENS ANDAKT


2020-09-23

Trons gåva

En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande.
1 Kor 12:9
Daniel hade alldeles säkert trons gåva. När han blev kastad i lejongropen gjorde han inte som Simson eller David. Han slog inte ihjäl lejonen. Han tillbringade natten hos dem i tro att han nästa morgon skulle komma ur gropen. Trons gåva kommer i funktion vid speciella tillfällen. Den är en utökning och förstärkning av den tro som alla troende redan har. Men i en speciell situation där extra tro behövs kommer denna gåva i funktion. Där andra blir oroliga, blir du övernaturligt lugn. Där andra blir deprimerade, blir du glad. Där andra inte kan hitta lösningen på alla problem, vet du att lösningen är på väg. Tro är en övertygelse om ting som man inte ser. Trons gåva är detta i allra högsta bemärkelse, så att man blir fullständigt övertygad om något som nästan ingen annan är övertygad om. Trons gåva bär dig genom de allra svåraste omständigheter, de allra största hinder och de mest omöjliga situationer.

Tron är inte passiv, men den är trygg. Den är inte orealistisk, den räknar bara med en större verklighet. Trons gåva kastar stora berg i havet och förväntar sig stora ting av Gud. Med trons gåva blir ingenting omöjligt, och bönesvar i de mest omöjliga situationer blir en självklarhet. Trons gåva är inte arrogant, den bara vet att den vet att den vet att Gud är trofast och villig och har förmågan att fullständigt rädda även när det ser som mörkast ut.

Bön

Tack Gud för att du gensvarar till tro. Tack för att du genom trons nådegåva förstärker den tro vi redan har. Du hjälper oss alltid med vad vi behöver. I Jesu namn. Amen.