DAGENS ANDAKT


2017-01-21

Herren den närvarande

Runtom skall staden mäta 18 000 alnar, och för all framtid skall dess namn vara: Här är Herren.
Hes 48:35
Om synden separerade människan från Gud, så upprättar rättfärdigheten gemenskapen igen. Vi har blivit ”färdiga i rätten”, fria från åklagarens anklagelser. Lagens hot stör oss inte längre. Gud är inte längre långt borta. Vi har kommit nära. Vi är inte i mörker. Vi har kommit in i Kristus. Gud är för oss, med oss och i oss genom Jesus Kristus. Han är närvarande. Detta är Guds längtan, dröm och slutmål: Att ha ett folk som omger honom, prisar honom och ärar honom och som han kan slösa sin kärlek på och överösa med sin härlighet. Hans namn är Herren den närvarande och han längtar efter att vandra med, genom och i sitt folk.

Slutmålet för hela uppenbarelsen är nya himlar och en ny jord där rättfärdigheten bor. Gud bor i sitt tempel i himlen, men en dag kommer hans tabernakel att stå ibland människorna, och han själv kommer att vara ibland dem. Detta är något oerhört. Då börjar det verkligt stora äventyret. När Gud blir allt i alla är vi fria från alla begränsningar. Då får vi i åskådning se det vi höll fast vid i tro här.

Men redan nu är Gud den närvarande. Jesus är mitt ibland oss. Den helige Ande bor i oss. Livet i vinträdet flödar genom grenarna. Han säger till dig: ”Jag är med dig alla dagar intill tidens ände.” Han skall aldrig lämna dig eller överge dig. I varje situation är han med dig. Ett brutet rör skall han inte sönderkrossa och en tynande veke skall han inte släcka ut. Låt den Närvarande beröra dig just nu, och allt blir väl igen.

Bön

Tack Gud för att du alltid är nära mig och omsluter mig totalt. Tack för att du är med mig och inte emot mig. Jag litar på dig och all fruktan måste lämna mig. I Jesu namn. Amen.