Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Sökfrågan innehåller felaktigt antal platshållare (2) i jämförelse med hur många argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 4001
Dagens Andakt | Ulf Ekman

DAGENS ANDAKT


2019-04-14

Getsemane

Sedan gick Jesus med dem till en plats som heter Getsemane, och han sade till lärjungarna: ”Sitt här, medan jag går dit bort och ber.”
Matt 26:36
Nu börjar avklädandet, förnedringen. Nu börjar det lidande som kulminerar på korset. Lidandet sker i stadier. Här är han nu i Getsemane. Ordet betyder oljepress och namnet är passande. Här skulle den fruktansvärda press börja, som slutade med att nyproducerad olja flödade fram i Övre salen på pingstdagen. Pressen var mer fruktansvärd än någon människa kunde ana. Att Jesus, Guds Son, Gud av evighet, som aldrig varit i kontakt med synd, skulle få all världens synd och orenhet hälld över sig är ofattbart. Jesus kände till det ofattbara djupet i synden. Inte bara dess ondska, dess mörker, dess perversa lusta utan framför allt den yttersta konsekvensen, att bli skild från Gud. Han hade aldrig varit skild från sin Fader. I evighet hade Fadern och Sonen kommunicerat och haft gemenskap med varandra. I evighet hade de skådat varandras ansikte och Andens kärlek hade i härlighet flödat ohämmat mellan dem. Nu skulle detta brytas. Ingen kunde förstå djupet av syndens och upprorets fräckhet och onda kraft. Bara Jesus.

”Min själ är djupt bedrövad, ända till döds” (Matt 26:38). Han började svettas blodsdroppar. Redan nu började blodet att utgjutas och det fortsatte sedan med slag, gissel och till slut korsfästelse. Men här i Getsemane gällde ångesten valet. Han ville inte, men skulle ändå. Om det inte finns någon annan väg, ske då inte min vilja, utan din, Fader! Valet var gjort, han tog kalken! Redan där var egentligen slaget vunnet. Hur obeskrivligt resten av passionsdramat än blev, så vanns det här, när Jesus beslöt sig att lyda ända till döds.

Bön

Tack Gud för att din vilja är god. Hjälp mig att lägga min vilja under din, så att ditt goda blir verklighet. I Jesu namn. Amen.