Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Sökfrågan innehåller felaktigt antal platshållare (2) i jämförelse med hur många argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 4006
Dagens Andakt | Ulf Ekman

DAGENS ANDAKT


2020-01-16

Herren din försörjare

Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.
Matt 6:31-33
Alla människor behöver mat, kläder, beskydd, vila, arbete och försörjning. De allra flesta människor ägnar det allra mesta av sin tid åt att bekymra sig över dessa saker. Att inte göra det verkar för det mänskliga sinnet dåraktigt. Men faktum är att Jesus i sin bergspredikan ställer allt detta på ända. Han utmanar oss starkt att först söka Guds rike och hans rättfärdighet. Varför? Därför att det ger Gud chansen att visa att han verkligen vill och kan vara vår försörjare på ett överflödande sätt.

Han som har skapat hela världen kan väl ta hand om oss. Han som mättar miljontals djur med tonvis av mat varje dag har väl råd och förmåga att ta hand om sina barn. Detta är ofta ett område som stör troende. Våra sinnen är inte fria från oro och bekymmer. Brist på pengar, arbetslöshet och ekonomisk fruktan bryter ner vår tro och kastar mörka skuggor av tvivel över vår själ.

Res dig upp! Herren är din försörjare! Ställ dig upp! Gud kommer inte att överge dig. Tvärtom. Han är i förbund med dig och han har det du saknar. Han är intresserad av allt detta i ditt liv. Han föraktar inte dina ekonomiska behov. Han har omsorg om varje område av ditt liv. Om han lät korparna komma med kött till Elia, så kan han i nödsituationer göra stora under för dig. Men han kan göra mer än så. Han är El Shaddai, överflödets Gud, som vill möta dina behov på ett överflödande sätt i Kristus Jesus.

Bön

Gud, jag tackar dig för att du på ett överflödande sätt möter alla mina behov genom Jesus Kristus. Du är min försörjare och jag tar emot allt vad jag behöver från dig. I Jesu namn. Amen.