Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Sökfrågan innehåller felaktigt antal platshållare (2) i jämförelse med hur många argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 4001
Dagens Andakt | Ulf Ekman

DAGENS ANDAKT


2019-09-22

Tungotal med uttydning

En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål.
1 Kor 12:10
När jag är ute och talar med studenter som inte är troende så öppnar jag alltid för frågor. Ofta kommer då frågor om tungotalet. Och det är roligt att svara på dessa frågor. När man väl har förklarat att det inte handlar om psykotisk extas, utan om att den helige Ande ger ett eller flera fragment av språk som man själv inte förstår, människors eller änglars, då blir de ofta intresserade.

Det finns tillfällen då jag fått ord, som jag själv inte alls förstod, men senare har människor kommit fram och sagt att de förstått perfekt. Gåvan att uttyda tungotalet är en form av profetia. När uttydningen kommer är det ofta inte en ordagrann översättning, utan ett koncentrat av det viktigaste, huvudinnehållet i det budskap som ges. Och när budskapet träffar den som det gäller tänker man mer på budskapets innehåll än på hur uttydningen gick till i alla detaljer.

Tungotalet som man ber för egen personlig uppbyggelse behöver inte uttydas. Det är mellan dig och Gud, och Gud förstår. Däremot skall inte flera budskap ges i församlingen utan att de uttyds; annars blir det inte till välsignelse för församlingen. Betoningen ligger alltså inte på talandet för dess egen skull eller på känsloruset, utan på att budskapet klart och effektivt skall nå fram till människors hjärtan, så att de kan få det rätt ställt med Gud.

Bön

Tack Herre för att när du ger tungotalet vill du också ge uttydning. Hjälp mig att också uttyda tungotal. I Jesu namn. Amen.